Tomek & pasukan di Land4Travel membawa kami ke satu lagi pengembaraan darat , di Albania, sebuah negara di Eropah Tenggara. Ia terletak di Laut Adriatik dan Ionia dalam Laut Mediterranean dan berkongsi sempadan darat dengan Montenegro di barat laut, Kosovo di timur laut, Macedonia Utara di timur dan Greece di selatan.

Pada tahun 2022 kami pergi ke Albania – menaiki 7 buah kereta – kebanyakannya Land Rovers dan satu Toyota. Kami semua tinggal di bandar Poland yang berbeza, jadi kami memilih Cieszyn untuk lokasi pertemuan.

Kami memandu melalui Slovakia, Hungary dan Serbia dalam masa dua hari - kumpulan itu sangat berdisiplin sehingga setiap pagi mereka bersedia untuk bertolak beberapa minit lebih awal daripada hari sebelumnya. Kami tiba di persimpangan dengan Albania di Hania dan Hotit – dan perkhidmatan yang sangat mesra, pemeriksaan sempadan kelihatan sama seperti di mana-mana negara bertamadun – kami memberikan pasport, dokumen kereta, pemeriksaan pengawal sempadan jika kami mempunyai kad hijau dan … kami sudah berada di Albania.

Malam pertama kami di Albania terletak di Tasik Skadar yang menawan dan hangat – dan di salah satu tapak perkhemahan terbaik yang pernah kami kunjungi – terletak dengan indah, dengan restoran yang bagus, tandas yang bersih dan tempat perkhemahan yang kemas. Kami menikmati keadaan ini, kerana tidak lama lagi, – penginapan kami akan kelihatan berbeza sama sekali.

Perkara seterusnya dalam agenda ialah Taman Negara berhampiran bandar Teth. Kami akan melalui jalan gunung yang indah, dan berhenti di laluan, 1650m di atas paras laut. Di Teth kami disambut oleh kanak-kanak tempatan, kanak-kanak yang sangat keren, fasih berbahasa Inggeris. Mereka menjemput kami untuk menggunakan kemudahan agritourism yang dikendalikan oleh ibu bapa mereka - mereka akan menjadi ahli perniagaan yang hebat suatu hari nanti. Kami menerima jemputan untuk makan malam – sup dengan sekeping daging kambing, kentang goreng, keju biri-biri, yogurt, timun dan salad tomato – semuanya sedap!

Kami mengatur malam di sebelah untuk melawat runtuhan ladang, betul-betul di sebelah loji kuasa hidroelektrik kecil. Orang Albania yang tidak dimaklumkan melawat kami untuk makan malam, dan kami mengetahui dengan cepat bahawa dia adalah konservator loji kuasa. Nampaknya dia akan tinggal bersama kami sehingga pagi 😉 Kami pernah mendengar ada adat sebegitu di sini. Gadis-gadis itu agak terkejut, tetapi kami merasakan bahawa ini harus dianggap sebagai tarikan tempatan. Anda tidak tahu mana-mana bahasa, jadi kami duduk dan bertukar-tukar beberapa perkataan yang diketahui: Enver Hoxha, Lewandowski, AC Milan, dll.
Keesokan harinya bermula dengan berenang di sungai gunung berais, lawatan ke air terjun Grunas dan Blue Eye yang menakjubkan. Kami berhenti bermalam di kawasan lapang besar yang menghadap ke jalan sempit yang menghala ke tebing gunung. Pada waktu petang, duduk di tepi api, kami melihat lampu kereta bergerak di sepanjang jalan ini - pemandu di sini sangat cekap.

Keesokan harinya kami menuju ke Shkodra. Penduduk tempatan mentertawakan kami apabila kami mengatakan bahawa kami lebih suka berkhemah liar dan memandu ke lokasi yang lebih terpencil. Jalannya agak selamat, walaupun kami melalui banyak salib dan juga kapel dengan nama ramai mangsa kemalangan. Semakin rendah ke bawah, semakin kita melihat bahawa kawasan kejiranan lebih maju untuk pertanian dan jelas juga lebih kaya.

Kami memasuki Shkodra – persatuan pertama bagi saya ialah persamaan dengan bandar Kyrgyz, gaya jalan yang sama, bangunan, kedai, gaya pemanduan yang serupa pemandu. Kami memandu di sekitar bandar, mengisi minyak kereta kami dan pergi ke Koman. Di sana kami bermalam di alam liar di sebuah rumah peternakan tua yang terbiar.

Pagi-pagi kami beratur untuk menaiki feri ke Fierz. Dapatkan tiket feri kami dan kemudian berehat dengan kisah panjang untuk satu malam di tepi api. Kami menyediakan kereta bersebelahan dengan pelancong dari Perancis - mereka mengembara dalam MAN luar jalan yang besar, yang hampir tidak muat di dalam feri. Pemandangan dari feri tidak dapat dilupakan - laluan berjalan di sepanjang sungai yang dibendung dengan loji kuasa hidroelektrik di hujungnya.

Kami mendarat berhampiran Fira dan menuju ke lembah Valbone untuk mencari penginapan. Kami memilih padang rumput berhampiran bangunan - dan pergi bertanya kepada tuan rumah jika kami boleh tinggal di sana semalaman. Kami bertemu dengan orang yang sangat peramah – dan mereka berkeras supaya kami tidur di rumah mereka. Mereka menjemput kami ke taman untuk minum kopi dan rakija yang enak, mereka hanya tidak mahu melepaskan kami, tetapi akhirnya kami kembali kepada kru yang lain. Kami sedang membuat makan malam dan kini kami menjemput orang Albania untuk makan - kami menghabiskan malam yang sangat indah di syarikat mereka. Malam ini kita tidur di udara terbuka.

Keesokan paginya, ternyata pada waktu petang wanita mereka menjemput wanita kami untuk minum kopi pagi mereka. Orang Albania menyambut kami di rumah yang sederhana tetapi sangat kemas. Anak perempuannya menjamu kami dengan kopi tradisional Turki (mereka memanggilnya 'kopi turka' *). Selepas minum kopi, anak bongsu dalam keluarga membawa kami berenang di sungai gunung yang indah. Kami mengucapkan selamat tinggal dan teruskan.

Perhentian seterusnya ialah Berat - sebuah bandar bersejarah yang indah dengan kubu yang menjulang tinggi di atasnya. Kami berhenti di tapak perkhemahan tempatan, betul-betul di tepi sungai. Hari sudah lewat, tetapi kami masih keluar untuk berjalan-jalan malam di sekitar bandar - jalanan penuh dengan orang, kami berasa sangat selamat. Pada waktu pagi kami melawat bandar dan kubu, walaupun panasnya sangat teruk. Kami bergerak melalui ngarai Osum, kami merancang untuk bermalam di ngarai, dan keesokan harinya - perjalanan melalui pergunungan ke mata air panas di Permet.

Bandar seterusnya di laluan itu ialah Gijokaster - kami melawat kubu monumental yang dibina oleh orang Turki dan berjalan di sekitar bandar yang indah itu. Ramai orang Greek tinggal di sini, malah ada konsulat Greek. Kami meneruskan perjalanan melalui Saranda (tempat peranginan tepi laut moden) dari mana, selepas makan makanan laut yang lazat, kami berangkat untuk berkhemah di pantai, yang kami panggil "Republik Dominika"

Destinasi kami seterusnya ialah Pantai Gijpe yang liar, yang dicapai melalui jalan sempit dan curam yang menghala ke lereng gunung, hanya boleh diakses oleh kenderaan 4×4. Kami menghabiskan dua hari di sana, dan kami tidur di dalam khemah atau di udara terbuka. Selain kami, di teluk itu juga terdapat beberapa orang Perancis di dalam rumah motor yang dibina di atas Toyota LJ80 dan tiga SUV lain - Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser J5 dan Nissan Patrol.

Mereka adalah satu pasukan, dengan mereka Kasia, warga Poland, pelajar robotik dari Berlin, dan Jan, yang datuknya bertempur dalam Pertempuran Britain.

Selepas dua hari bermalas-malasan dan berjemur, kami meninggalkan pantai syurga. Kami pergi ke "Albanici" - ladang anggur di tengah Albania - di mana kami bermalam di antara semak anggur dan makan malam, di mana tuan rumah menyajikan kami hidangan masakan Albania.

Pada waktu pagi kami memecahkan kem dan mengambil jalan SH21 ke sempadan dengan Montenegro, pengawal sempadan mereka meminta maaf kepada kami kerana terpaksa menunggu 5 minit. Kami melalui Montenegro, Serbia (dengan penginapan), Hungary dan Slovakia.

Kami mempunyai malam terakhir di sebuah bukit yang menawan di Slovakia, keesokan harinya kami bangun, bergurau, sarapan pagi, mengucapkan selamat tinggal kepada peserta lain, dan pada pukul 8 malam kami sudah berada di Piła.

TENTANG LAND4TRAVEL

Land4Travel ialah sekumpulan rakan yang terpesona dengan perjalanan. Dengan perjalanannya, kumpulan itu mahu mencetuskan keinginan untuk melihat tempat baharu dan rasa ingin tahu tentang dunia. Mereka memandu jauh dari laluan pelancong biasa. Keghairahan mereka adalah pengembaraan seperti pengembaraan dan mereka ingin berkongsi minat ini dengan orang yang mengembara bersama mereka. Mereka tidak akan membawa anda ke pantai Hurghada, tetapi dengan mereka anda akan melihat Pergunungan Caucasus, bangkai kapal di Laut Aral atau penguin di pantai Patagonia. Land4travel bukan pejabat pelancongan. Ia adalah projek untuk mereka yang ingin berhubung dengan alam semula jadi, budaya tempatan, dan ingin merasai suasana Piala Unta semasa mengembara dalam SUV Land Rover Discovery yang legenda. Pergi bersama mereka dan alami pesona hotel Asia dan rupa akhir dunia di Cape Horn.