Ziarah Ron dan Viv Moon di sekitar benua Amerika Utara memerlukan yang terbaik dan beberapa kenikmatan yang kurang terkenal di Amerika Syarikat, Kanada dan Mexico. Dalam lima tahun terakhir mereka menghabiskan 17 bulan di sana, menempuh jarak 76,000km dalam usaha mereka untuk mengetahui rahsia benua. Perkataan dan Imej oleh Ron dan Viv Moon

Meat Cove terletak dekat dengan hujung utara Pulau Cape Breton, Nova Scotia, sementara kawasan perkhemahan dengan nama yang sama - bukan yang glamor untuk dipastikan, tetapi judulnya menipu - bertengger di bukit-bukit bulat yang curam yang menghadap ke teluk di mana tebing bergerigi terjun terjun ke perairan sejuk di Lautan Atlantik Utara. Ini adalah tempat yang mengagumkan dengan gannet yang berpusing di atas dan ikan lumba-lumba dan ikan paus yang berlayar di luar pesisir. Itu adalah salah satu kem terbaik yang kami lalui di seberang Amerika Utara dan mungkin satu-satunya di timur benua megah yang akan saya kunjungi.

Peringatan Gettysburg Virginia dengan Jenderal Robert E Lee di atas kudanya

Tetapi, sebagai bukti pepatah lama bahawa tidak ada tempat yang sempurna, di situlah dan di mana kita mengetahui semua tentang kerengsaan dan kegusaran yang boleh menyebabkan lalat hitam Kanada yang menggigit!

Empat bulan pertama peregrinasi Amerika kami dihabiskan dengan mengembara ke arah barat daya di mana kita kehilangan diri kita di negara yang lebih terpencil dan sekitar Nevada, Arizona, New Mexico, dan Texas barat sebelum kembali ke Utah, yang kini menjadi negeri kegemaran kita di Lower 48.

Jurang Arang Batu, Arizona

Fasa kedua pengembaraan kami menyaksikan kami mengembara ke Mexico menikmati keenakan La Ruta del Tequila (Jejak Tequila) dan Camino Real de Tierra Adentro, yang merupakan laluan pertama yang dikesan oleh orang Sepanyol di Amerika dan berlari di antara Mexico City dan Sante Fe di New Mexico. Kami meluangkan masa di bandar bersejarah dan Tapak Warisan Dunia di San Miguel de Allende, yang pernah menjadi bahagian penting di Royal Road sebelum menuju ke Mexico City yang penuh gejolak. Rancangan kami adalah untuk melihat Piramid Teotihua, dengan Piramid Matahari yang kuat dan Piramid Bulan yang lebih kecil, tetapi tidak kurang hebatnya, kedua-duanya berasal dari tahun 100 SM. Tetapi, entah bagaimana, kami terlibat dalam perarakan menyerang guru sekolah dengan ribuan polis bersenjata di sekitarnya sedangkan pada keesokan harinya kami menikmati perarakan Lesbian dan Gay yang jauh lebih berwarna dan mesra dengan hampir tidak ada kehadiran polis sama sekali. Aaah, kegembiraan luar biasa yang tidak dijangka!

Jalan Kotoran Utara Quebec

Berpusing ke utara, kami kembali ke Amerika Syarikat dan Texas di mana kami melakukan lawatan ke King Ranch yang mengagumkan, yang pernah memiliki harta tanah yang luas di Australia dan memperkenalkan, antara inovasi lain, ternakan Santa Gertrudis ke benua. Masih merupakan peternakan terbesar di AS, yang membentang hampir 400,000 hektar, ia memiliki 35,000 ekor lembu dan 200 ekor kuda yang baik, bersama dengan kawasan penanaman yang luas serta kawasan yang lebih liar untuk berburu rekreasi dan menonton burung.

Serigala Labrador

Dari perkhemahan kami di nearby Padang Pantai Nasional Pulau Padre, kami berjalan melalui Texas timur ke Arkansas dan Tennessee dan ke Taman Nasional Smoky Mountains sebelum menuju ke Blue Ridge Parkway melalui kehijauan di Pegunungan Appalachian ke Washington DC dan monumen dan muziumnya yang luar biasa.

Kami sampai ke New York juga, seminggu atau lebih setelah meninggalkan Washington DC, pergi ke sana melalui Gettysburg (lelaki, orang Yanks melakukan monumen bersejarah dan medan perang mereka dengan sangat baik), tetapi kita boleh dengan mudah melewati 'Big Apple'.

Burung Berwarna-warni Di Jalan Mexico

Sepanjang jalan belakang dengan Grand Tetons di latar belakang

Crow Cayon New Mexico

Gembira dapat melepaskan diri dari asap besar yang kami menuju ke Taman Negara Acadia - buku harian saya untuk perjalanan yang menyatakan bahawa kami melalui empat negeri dalam satu hari - New Jersey, New York, Massachusetts dan kemudian Vermont - sebelum kami menjumpai kem yang menyenangkan di taman negara dikelilingi oleh hutan-hutan yang subur di Amerika timur. Taman negara walaupun, ketika kami sampai di sana, penuh sesak, jadi kami menuju ke ladang yang kurang terkenal dan kurang penduduk termasuk Mercusuar West Quoddy Point - tempat paling timur AS.

Ron dan salah seorang perarakan di perarakan Gay dan Lesbian yang berwarna-warni dan mesra di Mexico City

Itu adalah hop, langkah dan lompatan yang benar-benar benar ke Kanada dari sana dan kami menuju ke Nova Scotia dengan air pasang besarnya di Teluk Fundy dan Pulau Prince Edward yang cantik di mana beberapa tuna terbesar di planet ini dapat ditangkap (dan dilepaskan di bawah kawalan persekitaran yang ketat).

Quoddy Head, rumah api paling timur di Amerika Syarikat

Sekembalinya pada tahun berikutnya, kami memulakan pengembaraan kami dengan jalan perkhemahan ke Meat Cove dan kemudian menaiki feri ke Newfoundland dan menuju ke Tapak Bersejarah Nasional Cape Spear dan titik paling timur dari benua Amerika Utara, jalan-jalan yang tetap menjadi hitam cara. Berpusing ke arah barat kami berhenti selama beberapa hari di sepanjang pantai Gros Morne NP dan sebelah baratnya Brook Brook Pond, yang merupakan fjord yang terkunci di darat yang dicapai sejauh satu batu atau lebih jauh berjalan-jalan di sepanjang jalan pejalan kaki dan perjalanan kapal. Di hujung utara Newfoundland, kami menjumpai L'Anse aux Meadows, satu-satunya kampung Viking yang disahkan di seluruh benua.

Melalui tanah India

Dengan perjalanan feri yang lain melintasi Teluk St Lawrence, kami mendarat di Labrador dan mengambil jalan kotoran dan jalan berlumpur yang panjang ke utara, dan kemudian ke barat, ke Happy Valley-Goose Bay. Ini adalah bahagian planet yang cukup terpencil, tetapi keadaan berubah dengan cepat di sini dengan beberapa empangan hidro dan pengembangan kuasa mendorong talian kuasa panjang, lebar dan berliku-liku melalui hutan dara dan merentasi rawa-rawa dan rawa-rawa terpencil Kanada timur untuk membawa elektrik dari bahagian terpencil di wilayah itu ke kawasan yang lebih berpusat di Newfoundland dan Nova Scotia. Tidak lama kemudian, seluruh laluan dari Blanc-Sablon, di mana feri membawa anda ke Labrador (betul-betul tepat di seberang sempadan di Quebec timur terpencil), ke Goose Bay akan menjadi bitumen yang membosankan.

Fog menyelubungi perjalanan kami di sepanjang pantai Maine ke Kanada

Dari pangkalan kediaman yang diusahakan di Teluk Goose (tidak banyak yang dapat dikatakan mengenai tempat itu), kami melalui jalan terpencil di wilayah terpencil di Quebec yang melintasi empangan besar dan lombong bijih besi monster ke ibu kota bersejarah di Saint Sungai Lawrence - kota Quebec yang berdinding lama menjadi satu-satunya bandar yang diperkaya di seluruh Amerika Utara. Kami menikmati bahagian lama kota dan sejarahnya, tetapi Quebec dan warganya yang berbahasa Perancis, nampaknya sedikit kelainan di kawasan yang lebih luas, lebih luas dan berpenduduk. Sudah tentu, rasanya seperti negara yang berbeza dengan tanda-tanda, bahasa dan adat istiadatnya sahaja di Perancis, dan sejujurnya, kami merasa lebih seperti orang luar di sini daripada di wilayah lain di Kanada.

Dakota Utara - negara badlands di Taman Negara Theodore Roosevelt

Bison di Taman Nasional Grand Teton

Sakit orang ramai dan mencari tempat yang lebih tenang kami menuju ke utara dari Kota Quebec dan kemudian ke barat di jalan raya yang digunakan terutamanya dengan menggunakan trak pembalakan, pengambilan pekerja hidro, atau kenderaan eksplorasi perlombongan. Di sebuah kem yang sunyi di pinggir cagar alam kecil, kami mempunyai seekor beruang hitam yang menarik minat kenderaan kami, membangunkan kami di tengah malam ketika dia mendorong hujung belakang Ram 2500 kami dengan cara ini dan itu , sebelum mengembara ke dalam kegelapan.

Bot di Labrador Blanc Sablon

Melintasi bahu Tasik Superior yang besar, kami melintasi sempadan kembali ke AS dan ke Minnesota, menemui hulu Mississippi yang kuat di Taman Negeri Lake Itasca yang menyenangkan. Menuju ke barat keesokan harinya (dalam usaha kami sekarang untuk mencapai titik paling barat di AS) kami berhenti untuk bergambar sekejap di Pusat Geografi Amerika Utara di Rugby, Dakota Utara.

Benteng Dakota Utara Lewis Clarke

Fracking dan ledakan minyak dan gas berikutnya yang telah mencengkam Dakota Utara, terutama, tidak banyak melakukan peningkatan untuk meningkatkan padang rumput bergulir semula jadi, sebahagian dari Great Plains atau Grand Prairie, yang meliputi banyak bahagian utara AS tengah, sebelah barat Mississippi dan bersebelahan Kanada. Di selatan Tasik Sakakawea, di Sungai Missouri yang sangat jinak, kami datang ke monumen Lewis dan Clarke pertama kami di Benteng Mandan yang telah dibina semula di mana ekspedisi penjelajahan yang hebat itu telah berlangsung pada tahun 1804-05. Sekiranya anda peminat perjalanan dan usaha mereka (seperti kami) ini adalah satu tempat yang tidak boleh dilupakan.

Kanada mempunyai lalat hitam yang tidak dapat dilupakan

Crow Canyon Art - New Mexico

Kem Pulau Padre

Kemudian, untuk beberapa hari ke depan, kami mengembara tanah tandus di dalam dan di sekitar Taman Nasional Theodore Roosevelt, bersenang-senang ketika kembali ke 'The West', menemui beberapa jalan tanah dan trek yang lebih sukar untuk dijelajahi, menemui tempat perkhemahan yang jauh, atau sekurang-kurangnya jauh dan menikmati hidupan liar - bison, antelope pronghorn, rusa keldai dan domba tanduk besar, antara lain.
Melangkah terus menuju matahari terbenam, kami berada di puncak puncak Rocky dengan Taman Negara Glacier yang luar biasa untuk dinikmati, kemudian Cascade Mountains dengan Gunung Rainer yang mengagumkan. Kami bernasib baik kerana hari itu cerah dan gunung itu bangga dengan keliling hutan pinus dan tasik yang tenang, warna-warna Musim Gugur menambahkan lagi semangat kepada pemandangan yang indah.

Kem Memburu Quebec Utara

Mengelilingi kawasan Tacoma yang dibina dan sekitarnya di utara Washington State, kami menjumpai jalan di tepi Taman Negara Olimpik dan melintasi pantai berbatu Selat Juan de Fuca ke Kawasan Makah Indian Reservation dan komuniti kecil Neah Teluk.

Empangan besar Quebec Utara

Lima batu lebih jauh di tempat letak kereta menandakan hujung jalan dan dari sini ia berjarak setengah batu berjalan kaki melalui hutan hujan Pasifik yang tinggi dari pohon cemara Sitka yang tinggi dan kuno ke pantai berbatu dan lebat di Cape Flattery. Ini adalah titik paling barat di Lower 48… dan ia berkongsi namanya dengan Cape Flattery Australia (Queensland), keduanya dinamakan oleh pelayar dan penjelajah terkemuka, Kapten James Cook.

Canyon de Chelly

Berpusing ke selatan, kami melalui jalan belakang dari Oregon dan Idaho yang ajaib, berkhemah di Sungai Ular yang perkasa dan jauh dari landasan di pinggir McGraw Creek Wilderness Area. Untuk beberapa hari berikutnya, kami bersiar-siar di sepanjang South Fork di Sungai Payette dan kemudian Sungai Salmon sebelum bertemu dengan Sungai Ular sekali lagi, perjalanan kami membawa kami melalui hutan negara, monumen nasional dan kawasan rekreasi yang ditentukan, negara yang pernah berubah dari pergunungan yang dilitupi salji yang lasak hingga dataran bergulir yang subur hingga hutan yang menghijau. Sepanjang, penginapan semalam kami berada di beberapa perkhemahan yang diselimuti pohon pinus yang ajaib.

Pulau Pretty Prince Edward
Kampung nelayan

Melintasi Wyoming kami menuju ke Grand Teton NP, pastinya salah satu pemandangan yang paling mengagumkan di planet ini. Puncak bergerigi kasar, ada sisi yang dipotong oleh glasier di belakang tiba-tiba dari dataran dan membentuk Teton Range sepanjang 65km, rantai gunung termuda di Pegunungan Rocky dengan puncak salji yang mencapai hingga lebih dari 4000 meter. Memandu beberapa jalan belakang ke sini - sekali lagi di sepanjang pinggir hulu Sungai Ular - kami menemui kawanan besar bison merumput, kumpulan rusa yang mengembara dan kumpulan kecil rusa… dan hanya satu atau dua kenderaan lain. Semua dengan latar gunung yang mengagumkan…. itu adalah sihir tulen! Menuju ke selatan melalui Colorado, laluan kami selalu mencari jalan tanah dan tempat perkhemahan yang kurang digunakan, kami menyeberang ke New Mexico dan berkhemah di bawah Shiprock yang banyak menjulang tinggi, satu-satunya tanda tempat tinggal manusia pada malam itu adalah cahaya sebuah rumah pertanian berkelap-kelip di kejauhan.

Warisan dunia disenaraikan San Miguel de Allende, Mexico

Melihat ke arah Piramid Bulan di atas runtuhan luas kota besar Teotihuacan

Sumber Mississippi

Steam menyelubungi pasangan di Grand Prismatic Springs, Taman Negara Yellowstone

Kemudian kami mendaki seberang pergunungan (seperti yang biasa Anda lakukan ketika berkeliling di sebelah barat AS) dengan ketinggian 2600m ketika kami berjalan melewati Buffalo Pass, pemandangan melintasi dataran kembali ke Shiprock memukau untuk sedikitnya. Petang itu kami berkhemah di Perkemahan Cottonwood dari Monumen Nasional Canyon de Chelly, sebuah taman yang dikendalikan oleh orang-orang India Navajo tempatan. Kekacauan yang berat sebelah dan panjang ini adalah kubu terakhir Navajo ketika Kit Carson memimpin sebuah pasukan tentera AS melepaskan diri ke jurang untuk membasmi mereka pada tahun 1864. Puak-puak tersebut dipindahkan jauh; 'The Long Walk' seperti yang diketahui, satu kekalahan pada Carson dan Tentera AS yang masih bertahan hingga kini.

Mt Ranier Washington- Warna Musim Gugur

Beberapa hari kemudian kami melintasi sempadan untuk berkhemah yang menghadap Coal Mine Canyon yang kurang dikenali dan kurang dikunjungi di Arizona timur laut. Ini adalah akhir yang sesuai untuk perjalanan kami, tetapi ketika kami meletakkan Ram untuk simpanan selama satu tahun lagi, kami sudah menyusun rancangan untuk kembali ... hubungan cinta kami untuk 'The West', hampir tidak memuaskan!

Jalan Labrador

Sekuat jalan masuk di Taman Negara Smoky Mountains

Ron Moon di Cape Flattery

Maklumat & Perancang Perjalanan

Perjalanan ke Amerika Syarikat dan Kanada adalah mudah; Mexico sedikit lebih sukar dengan bahasa, formaliti perbatasan dan pusat pemeriksaan polis menjadi rintangan terbesar, tetapi ia masih merupakan pengalaman bebas rasa sakit dan lebih dari sekadar usaha.
Menyewa kenderaan atau kemping untuk melakukan perjalanan di AS dan Kanada sekali lagi mudah dengan banyak pilihan, tetapi jika anda ingin melancong di Mexico, anda perlu menghubungi syarikat penyewaan kenderaan. Sekiranya anda ingin membeli a
kenderaan terpakai di Amerika Syarikat - periksa Craigs List di bandar yang ingin anda beli; iaitu: http://phoenix.craigslist.org.

California adalah negara yang paling ketat dengan asap kenderaan tahunan dan pemeriksaan keselamatan - kami membeli Ram 2500 kami di luar bandar Arizona, yang sama sekali tidak mempunyai pemeriksaan tahunan.

Mengenai Pengarang

Ron dan Viv Moon telah memandu roda empat, melakukan lawatan, berkanu dan menyelam selama lebih dari 50 tahun.
Mereka menulis buku panduan pertama mereka di Outback Australia pada tahun 1984 dan sejak itu telah menulis lebih dari 18 buku panduan untuk penerbit yang berbeza.
Ron adalah penyunting majalah 4WD terkemuka di Australia, 4 × 4 Australia, selama 15 tahun dan selama 18 tahun terakhir menjadi Editor-at-Large mereka dan terlibat dengan banyak produksi TV dan video.

Selama 14 tahun terakhir, Ron dan Viv telah melintasi seluruh dunia, dan telah menghabiskan 25 bulan lawatan di Amerika Utara dan lebih dari dua tahun mengembara ke Afrika. Mereka masih menghabiskan masa sekurang-kurangnya empat bulan setiap tahun untuk melancong di kawasan pedalaman Australia.