4 × 4 Offroad Tours di Greece dengan Offroad Unlimited.

Tidak ada perkara seperti lawatan standard Nikos Offroad Unlimited. "Tidak kira berapa kali kita telah memacu trek yang sama, kita sentiasa mencari sesuatu yang baru - yang sifatnya Nature telah disediakan untuk kita.

Offroad Unlimited telah diasaskan oleh Nikos dalam 2013 dan 2016 Agelos menyertai syarikat itu. Syarikat ini menawarkan lawatan 4 × 4 berpandu di Greece, untuk kumpulan kecil orang yang memandu kenderaan mereka sendiri dan boleh didapati di pelbagai tahap kesukaran.

Untuk memberi anda rasa jenis pelancongan itu Offroad Unlimited Menyediakan, Nikos memberikan gambaran keseluruhan tentang apa yang dilakukan oleh syarikat dengan membawa kami melalui salah satu lawatan mereka, Tour Ipiros yang berlangsung selama Mei 2018.

Jelajah Ipiros bermula di Manteio, Dodoni, yang terletak hanya beberapa jam memandu di lebuh raya dari pelabuhan Igoumenitsa. Pelabuhan ini adalah di mana majoriti tetamu tiba dengan feri dari Itali.

Mirtali Art Hotel merupakan pangkalan utama untuk tetamu yang menyambut dan juga tempatnya Offroad Unlimited melakukan kecil (atau tidak begitu kecil bergantung kepada keadaan) persediaan dan pengubahsuaian kepada kenderaan dalam menjangka lawatan ke hadapan.

Beberapa buah bir, dan kemudian makan malam yang dimasak di rumah dan rehat malam yang baik dapat membantu semua peserta memulakan permulaan kecil untuk pengembaraan yang akan datang.

Pada hari pertama, lawatan itu menuju ke Kalarites, sebuah kampung tradisional terpencil yang kurang daripada penduduk 15. Biasanya, ini akan menjadi laluan yang agak mudah dengan hanya memandu ringan yang diperlukan, dan hari yang baik untuk memudahkan lawatan. Tetapi pada kesempatan ini pokok yang jatuh (dan sepertinya setengah gunung yang jatuh), menjadikan jalan yang sangat menarik hari ini.

Di Kalarites, sebuah perkampungan pergunungan yang indah dan indah yang dihuni oleh rumah-rumah batu yang indah, Napoleon dan istrinya, Lamprini, selalu ada untuk menyambut kami, sepanjang tahun mereka terbuka untuk memberikan kami keramahan unik dan sekilas tradisi yang saat ini sangat jarang dilihat.

Beberapa keluarga Tsipouro yang disulingkan di rumah Napoleon (minuman beralkohol yang diperbuat daripada jus anggur sulingan) dan makan malam yang lazat dengan makanan Yunani yang sebenar dan kami semua menyanyikan lagu-lagu di ruang bawah tanah 1000 tahun yang gergasi dan eksotik!

Keesokan harinya pengembaraan itu benar-benar bermula. Kami cuba untuk menyeberangi pergunungan Peristeri, (puncak tertinggi dari tebing Gunung Pindus, di ketinggian 2,295, tetapi kita perlu mengambil jalan memutar kerana salji untuk sampai ke 'taman permainan' untuk hari ini, hutan Rona yang indah. Di sana kita bergumul dengan parit yang mendalam, lumpur berat dan salji, (banyak salji).

Pada penghujung hari, kami berkhemah di hutan, di mana kami memasak dan menikmati api berkerumun sehingga lewat malam.

Keesokan harinya, kami menuju ke 'taman permainan' kegemaran lain, jejak di luar peta yang mengalir melalui sungai, di mana lintasan perangkap batu dan lencongan yang agak sukar di mana-mana bagi mereka yang ingin bermain sedikit dan mencabar kenderaan mereka, dan lebih ringan (tetapi tidak kurang menarik) jalan untuk "lebih bijak".

Selepas aliran dan sebelum tiba di lokasi tapak perkhemahan kami yang seterusnya, kami terlebih dahulu melewati beberapa parit yang mendalam di lorong bukit yang curam, tugas yang berbeza dari "sangat menarik" dalam keadaan kering kepada 'teras keras' jika tanah tetap basah. Akhirnya kami tiba di satu bahagian dan tidak terjejas.

Keesokan harinya dalam perjalanan ke utara kami mempunyai satu lagi kejutan dari alam semula jadi .. sebahagian besar jalan hilang! Tiada jalan sekitar tanah runtuh dan tiada laluan alternatif yang tersedia, jadi kita perlu kembali, sekali lagi melalui parit dan sungai - tiada siapa yang mengadu.

Kami sekarang memandu ke tasik yang indah dan melalui aliran lain dan jejak hutan berlumpur sebelum kami sampai ke lokasi semalaman kami yang akan datang, 'Pindos Resort' kekasih kami di Krania, dan sambutan yang hangat dan keramahan Babis dan Sofia.

Di sini, kami menikmati beberapa wain organik tempatan yang menakjubkan dan masakan terkenal Sofia sehingga sangat lewat di malam hari, sebelum berehat badan-badan yang letih pada petang ini di atas katil yang lembut dan di bawah selimut hangat untuk rehat malam yang hebat.

Meninggalkan Krania, selepas "sedikit sarapan" gaya Pindos Resort dan merasa beberapa kilogram lebih berat, kami melawat dua jambatan tradisional di kawasan itu, yang pertama dengan menyeberangi sungai dan yang kedua dengan memandu di sungai - pengalaman yang unik untuk ramai tetamu kami. Kami kemudian mengambil jejak berbatu yang sangat curam melalui hutan dan sampai ke perkhemahan kami yang seterusnya di atas bukit dengan pemandangan gelar 360 di sekitar kawasan desa dan langit yang penuh dengan bintang-bintang - dengan vista menakjubkan untuk dinikmati, tidak ada lebih banyak orang yang boleh diharap.
Kami membina api unggun besar dan menikmati beberapa gelas wain, semangat tinggi malam ini dan kami mempunyai masa yang hebat, bercakap ketawa dan bergurau oleh api unggun.

Hari berikutnya adalah 'hari latihan'. Kami bertemu dengan pegawai-pegawai tempatan yang mengetahui kawasan tersebut dengan baik dan kami menghabiskan beberapa jam di taman permainan mereka, yang merupakan kemudahan latihan offroad yang mempunyai trek untuk semua peringkat pemandu dan benar-benar menyeronokkan untuk bermain. Kemudian, setelah bersenang-senang dan sesetengah daripada kita telah mempelajari beberapa teknik baru yang kita memandu ke perkhemahan seterusnya kami yang terletak betul-betul di sebelah aliran yang indah, di mana kita menikmati di luar rumah yang luar biasa di bawah langit yang berbintang.

Jejak keesokan harinya mungkin adalah yang paling menarik sepanjang hari memandu, hari ini bermula dengan memandu di sepanjang sebuah sungai sungai yang indah yang mengarah ke gunung, memandu melalui hutan yang padat dan memandu panjang ke arah dan ke puncak. Pengalaman yang menakjubkan untuk semua orang.

Akhir hari kami dapati kami di kawasan yang paling terpencil dari keseluruhan lawatan, di luar kampung Plikati, tepat di sempadan. Plikati adalah salah satu kampung paling utara di Epirus dan merupakan sebuah kampung lama, dengan sebuah gereja yang berasal dari abad 16th. Kami bermalam di pondok gunung, dikelilingi oleh pelbagai jenis haiwan yang mengembara dan menyiasat kami.

Makan malam disediakan oleh Vasso dan Giorgos dengan semua ramuan yang datang dari kawasan tempatan dan yang tidak dapat dijumpai di tempat lain - pengalaman masakan yang benar-benar unik!
Keesokan harinya kita menuju ke selatan, melalui jejak yang sangat menuntut. Bahagian ini sukar kerana ia sebahagiannya musnah semasa musim sejuk yang lalu dan memerlukan banyak usaha untuk menyeberang. Selepas banyak kerja dan banyak memandu, kami memutuskan untuk meninggalkan rancangan awal kami untuk berkemah malam itu dan sebaliknya kami memutuskan untuk menikmati keramahan Kostas 'dan Maria yang hangat di Hotel Kadi di desa Tsepelovo yang indah. Sudah tentu, kami tidak berani meluangkan masa untuk makan di Mikri Arktos (kedai kopi yang selesa di dataran desa kampung) di mana kami menikmati makanan tradisional, lazat dan lemon mousse terbaik yang boleh dimasak oleh Thomas.

Hari terakhir kami bermula dengan jejak offroad yang pendek, tetapi benar-benar sangat cantik, melalui hutan yang padat dengan warna yang menakjubkan. Kemudian, kami memecah kumpulan itu menjadi dua, di mana satu setengah daripada kepala kumpulan untuk melawat jurang Vikos yang terkenal di dunia dan setengah lagi ke kampung Papigko, lokasi semalam kami yang dijemput dan menikmati pengalaman rafting yang menyenangkan di sungai Voidomatis .

Hotel Giorgos di Papaevangelou Hotel merupakan salah satu rumah tamu terbaik di Greece dan pengalaman makan yang hebat di Pantheon, restoran kegemaran kami di Papigo, yang dikendalikan oleh Tassos (tukang masak yang sebenar) dan Voula, isterinya dan hati dan jiwa tempat itu, merupakan persinggahan terbaik yang kami dapat meminta pada penutupan Tour yang hebat.