Gurun Tertua di Dunia - Menyeberangi Gurun Namib.

Gurun Namib di Namibia dianggap padang pasir tertua di dunia. Ia meliputi lebih daripada 102,248 batu persegi (270,000 kilometer persegi) di pinggir barat daya benua Afrika. Dalam artikel ini, Nicolas Genoud dari Ekspedisi Geko, membawa kita pada pengembaraan hari 7 di seluruh bukit pasir ..

Nicolas dan rakannya Sandra telah mengembara dunia sejak mereka berusia 15. Dari Costa Rica ke Botswana, dari Rusia ke Madagascar, tiada benua yang melepaskan dahaga mereka untuk penemuan.

Di 2003, Nicolas mencipta Ekspedisi Geko yang menganjurkan dan membimbing perjalanan pengembaraan yang penyebut biasa adalah penemuan dari trek yang dipukul.

Sejak itu, Geko telah menganjurkan dan mengarahkan pelbagai ekspedisi kepada various destinasi, termasuk lebih daripada 30 di Sahara.
Di sini Nicolas membawa kami bersama-sama di salah satu ekspedisi Namibya yang dipandu.

Namib, nama ajaib ini telah memikat saya sejak zaman kanak-kanak. Namib "di mana tiada apa". Saya sering bermimpi. Ini adalah padang pasir tertua di dunia, ia mengandungi bukit pasir tertinggi dan bersempadan dengan Lautan Atlantik. Sukar untuk membayangkan tempat yang lebih bermusuhan di Bumi ... Ini mungkin kerana manusia tidak mempunyai tempat di sana bahawa ia sangat menarik untuk manusia.

Kami meninggalkan ibukota Namibia, Windhoek, 5 hari yang lalu. Melangkah ke selatan sepanjang sempadannya, menyentuh tetapi tidak memasukinya. Hari ini adalah hari besar, apabila kita memulakan persimpangan kita dari padang pasir Namib, dari selatan ke utara, dari Lüderitz ke Swakopmund. Kami akan melakukan perjalanan selama 7 untuk menyeberang selama kira-kira 800 km. Melintasi "Sperrgebiet" yang terkenal dan panjang yang dilarang, 'kawasan perlombongan terlarang', sebelum melintasi kawasan perlindungan Namib-Naukluft Nature Park sekarang. Akses ke padang pasir sangat dikawal dan terhad. Hanya segelintir pemandu yang disahkan menawarkan jadual perjalanan di bahagian utara taman nasional. Ekspedisi Geko, yang menganjurkan dan membimbing ekspedisi ini, secara eksklusif diberi kuasa untuk memasuki zon selatan, iaitu "Sperrgebiet". Kebenaran ini memerlukan mendapatkan kelulusan Kementerian Pertambangan dan Tenaga.

Setelah Lulus melalui pos pemeriksaan terakhir dan kertas kerja kami telah ditandakan (dan telah terhirup) Kami mula dengan meniup tayar Land Cruisers. Bar 0.8, mereka akan turun ke 0.6 sekalipun dalam petikan yang paling sukar.

Kami meninggalkan tamadun dan mengikuti konvoi di landasan yang sangat cepat memberi laluan kepada keagungan pasir dara. Kumpulan ini terdiri daripada 8 Land Cruisers yang disambungkan oleh radio VHF. Kedua-dua pemandu itu memimpin ketika kenderaan logistik mengikutinya. Penting untuk memandu di trek kenderaan utama. Ia dilarang keras bagi kenderaan untuk membuat trek sendiri / pelbagai. Namibia membuat titik untuk memelihara padang pasir mereka. Semasa perjalanan ini, kami tidak menyeberangi atau mengatasi kenderaan tunggal semasa hari persimpangan 7.

Sesetengah teknik dan prinsip asas dipraktikkan pada awal persimpangan. Adalah penting untuk memahami sejauh mana kelajuan mendekati pendakian bukit atau keturunan bagaimana menguruskan momentum, pilihan dan variasi percepatan dan tindakan untuk mengambil dalam kes kemalangan yang akan berlaku. Terdapat banyak teknik penting untuk belajar. Kami menyimpulkan pengenalan ini ke arah padang pasir dengan menyeberang beberapa bukit pasir yang lebih besar, menyesuaikan diri dengan apa yang akan berlaku. Nasib baik tahap kesukaran dan saiz bukit pasir adalah progresif. Ia bagus untuk mencuba beberapa bukit 'manusia' sebelum kita menemui raksasa pada hari ketiga.

SHIPWRECKS
Kami bergerak masuk dan keluar dari pantai semasa perjalanan. Mengembara sepanjang pantai adalah sangat menarik kerana lautnya indah dan terdapat banyak bangkai kapal dan flora dan fauna yang menarik, namun terdapat juga perangkap mortal yang pernah menjadi tersekat di antara bukit-bukit pasir dan pasang surut. Pada satu ketika di sepanjang pantai, angka hantu muncul. Apabila kita mendekati, ia menjadi lebih tajam, ia adalah kapal kargo yang besar. The Frotamerica. ia adalah visi surreal.

Pengangkut pukal Brazil ini, 200m panjang dan 35'000 tan, berlarutan pada Februari 2013 ketika ia pergi ke India untuk dibongkar. Kami telah mendengar cerita-cerita yang mengagumkan tentang penyingkiran 139 tan minyak oleh 4x4s melalui Namib, membantu mengelakkan malapetaka ekologi besar. Pelanggaran yang dibuat di atas busur untuk memunggah tong masih terlihat. Malangnya pengangkut masih mengandungi banyak sisa yang tidak dirancang untuk dikeluarkan.

Kelembapan yang kelihatannya meliputi pantai dan banyak terumbu menjadikan pantai Namib sebagai salah satu yang paling berbahaya di Afrika. Banyak bangkai yang memberi keterangan mengenai perkara ini. Pada perjalanan kami kami meluluskan Frotamerica, Otavi, Shaunee atau Eduard Bohlen. Yang terakhir terletak lebih dari 800 m dari pantai, di tengah-tengah laut berpasir. Mengagumkan.

THE HOTTENTOTS BAY
Kami mencapai Hottentot Bay kira-kira jam 1 sebelum matahari terbenam. Dari bahagian atas bukit pasir kita menyaksikan salah satu cermin yang paling indah yang telah kita lihat setakat ini. Lautan dihiasi dengan warna-warna logam yang berlainan dengan oren bukit pasir. dan tanah jajahan flamingo di lagun di bawah, Magic.

Pasukan itu meletakkan kem di belakang bukit besar yang pertama, terlindung dari angin. Masak kami menjamu makanan lazat pagi dan petang. Sebuah khemah WC dan khemah mandi didirikan, kami memasang pemutus angin dan kebakaran dinyalakan dalam rumah kaca.

Keesokan harinya, untuk mengelakkan sejuk dan kelembapan untuk mengelakkan kabus, kita bergerak dari pantai dan kita tenggelam dalam hati di padang pasir. Lereng bukit di sini lebih tinggi dan pemanduan menjadi lebih teknikal. Kami masih belum mencapai pendakian dan ketinggian yang besar, tetapi sebaliknya penggantian bukit pasir dan koridor.

Kami sampai di Saddle Hill pada pertengahan waktu pagi. Tidak banyak ditinggalkan kem pelombong. Bumbung beberapa barak menonjol dari pasir. Kebanyakan kem itu sebenarnya telah ditelan oleh pasir. Sesetengah alat gali ada di sini dan di sana. Iklim dan semburan garam telah mengurangkan semua keluli ke keadaan cendawan berdaun coklat. Menghairankan, kayu dan getah telah jauh lebih baik. Kami juga mendapati beberapa mesin berat seperti jentolak. Mereka diangkut dan disusun kembali di sini di 1940s. Sejarah perlombongan prospek di Namib menarik. Ia bermula pada permulaan abad 20th. Teknologi ini adalah asas dan kehidupan manusia tidak mempunyai nilai.

TEMBOK BESAR
Memandu merentasi gunung guntur terutamanya yang tulen dan indah, kami kembali ke pantai, ke utara. Kami kira-kira pertengahan perjalanan kami ... Kami baru sahaja tiba di Tembok Besar. Kami berhenti di puncak bukit besar yang menjunam ke laut, 230m di bawah. Kami hilang sedikit dalam kegelapan ini. Anda benar-benar merasa seperti anda telah sampai ke pinggir dunia. 43 °. Keesokan harinya, kami memandu ke pantai merentasi kejatuhan besar ke laut, menggunakan cerun sebagai slaid gergasi. Kami cuba untuk tiba ketibaan kami di antara dua gelombang yang menjilat kaki bukit pasir.

Pada air pasang surut, kita akan dapat menaiki jalur pasir dari 2 hingga 6 lebar di antara kaki bukit dan lautan. Waktu mestilah sempurna, atau jalur ini tidak boleh dilalui.

DUN GIANT
Akhirnya satu siri batu menghalang jalannya. Jadi kita kembali ke tengah-tengah Namib. Kami mendekati bahagian yang sangat ditakuti, iaitu bukit-bukit gergasi. Cepat, kami mendekati satu siri pendakian dan keturunan yang menakutkan. Keturunan 100 ke 150m semuanya lebih mengesankan kerana mereka berdiri di depan pendakian yang setara. Pada Pertama, kita katakan "Mustahil"! Untungnya, laluan utara-selatan kami mengelakkan kami mengambil lereng paling cerah muka. Kami pergi menuruni bukit.

Ia memerlukan teknik yang baik dan penghakiman pakar dan bimbingan untuk memastikan kita semua akan dapat menyeberang zon ini. Ini adalah bahagian paling teknikal perjalanan. Trajektori itu penting.

Pengalaman kenderaan depan menjadi sangat penting. Peminat memerhati. Kenderaan semuanya berat dan agak kekurangan kuasa yang diperlukan, perjuangan pada permulaannya. Sesetengah kawasan pasir lembut mendedahkan diri mereka di pertengahan pendakian. Perangkap. Kami membalik sekali atau dua kali. Apabila kita tidak dapat melepasi seksyen, kita akan membalikkan setinggi mungkin, maka kita bermula sekali lagi, naik sedikit lebih tinggi ke atas bukit-bukit yang menjulang tinggi setiap kali. Akhirnya kita semua membuatnya melalui.

Selepas melewati kawasan bukit-bukit ungu yang indah, kami sampai ke Sandwich Harbatau untuk perkhemahan terakhir kami. Laman ini adalah ajaib. Air sungai bawah tanah yang melintasi Namib mengumpul di sini, mewujudkan lagun di mana tumbuh-tumbuhan dihiasi dan di mana sejumlah burung terlindung.

Suasana tenang dan perayaan berleluasa di kem terakhir ini. Kami bersyukur kerana menjalani pengalaman yang jarang dan ajaib, setakat ini dari kehidupan seharian kita. Mimpi kanak-kanak telah menjadi kenyataan dan saya mesti mengatakan bahawa realiti telah jauh melebihi semua jangkaan saya.

Seolah-olah menandakan akhir perjalanan, bulan purnama datang untuk memberi salam kepada kita, di langit yang jernih yang hanya dapat dilihat di padang pasir. The jackals membuat kami syarikat sehingga keesokan harinya, di mana kami memasuki Walvis Bay dan kembali ke tamadun.

Geko Expeditons pelancongan seterusnya di Namibia mengambil tempat di 23.12.2017 dan 06.01.2018
Anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat di pautan laman web mereka di bawah.