Rusia - Objektif Murmansk 4WD Berjalan di Semenanjung Kola Rusia

Apa tujuan yang perlu anda fikirkan apabila anda berfikir perjalanan ke Utara? Scandinavia, Karelia, Lapland? Dan lebih lagi ke timur laut? Semenanjung Kola Rusia, terletak di antara Laut Putih dan Laut Barents. Dan di Kola, anda dapati bandar terbesar di utara bulatan kutub: Murmansk.

Murmansk dikenali kerana mempunyai pelabuhan yang bebas ais sepanjang tahun dan juga untuk menjadi tuan rumah armada ketenteraan Rusia dan kapal selamnya. Tetapi Kola lebih banyak daripada sekadar Murmansk. Apa lagi yang boleh diterokai di semenanjung enigmatik ini di utara Rusia, yang boleh diakses oleh penjelajah 4 × 4 dari seluruh Eropah?

Untuk mencari beberapa jawapan kepada soalan ini, kami berangkat pada awal September untuk menyertai 'Lawatan Arktik' ekspedisi 4 × 4 yang unik yang dianjurkan oleh organisasi Switzerland GekoExpeditions (Geko juga terkenal dengan ekspedisi mereka di pedalaman di Iceland, menyeberangi Namib padang pasir, dan destinasi eksotik lain seperti Madagascar, Algeria danMongolia).

Perjalanan ini mempunyai daya tarikan yang luas dan bertujuan banyak orang yang ingin menerokai tempat-tempat utara terpencil di atas Eropah untuk mereka yang lebih landers lebih biasa dengan meneroka Afrika. Perjalanan ini adalah pengembaraan yang sebenar dan juga perendaman yang mendalam di padang gurun semulajadi yang luas dan memaksimumkan.

Perjalanan berlangsung pada waktu yang ideal tahun (awal September) apabila rusuhan warna di alam semula jadi berlimpah, lampu utara mula menunjukkan cahaya kosmik mereka dan terdapat nyamuk yang kurang daripada pada musim panas, namun ia masih hangat.

Apabila pengembaraan kami bermula, tiba di kuil yang ramai di bandar kecil Travemünde, di Jerman Utara kita bertemu Nicolas Genoud, dari ekspedisi Geko. Nicolas dan beberapa peserta lain dalam perjalanan yang akan datang berkumpul untuk makan di teres. Atmosfera indah dan semua orang teruja untuk memulakan perjalanan. Selepas makan, beberapa peserta tambahan menyertai parti itu di titik pertemuan di pelabuhan perasmian feri ke Finland.

Berikutan persimpangan yang sangat menyenangkan perjalanan itu berterusan apabila kumpulan itu melintasi Finland. Jalan lurus yang indah melintasi hutan dan tasik untuk hampir 900 km.
Awal pagi berikutnya kami tiba di sempadan Rusia. Di sinilah bukti manfaat perjalanan dengan Ekspedisi Geko mula menjadi jelas.

Sejak agensi itu sudah pun
menyediakan kami dengan semua dokumen yang diperlukan untuk mendapatkan visa (termasuk kebenaran zon khas), semua yang perlu dilakukan adalah untuk membantah pegawai kastam. Oleh itu, jadual perjalanan kami (sebelum ini diluluskan) adalah sepenuhnya terkawal. Geko juga menyediakan semua perlindungan insurans yang diperlukan untuk kemasukan kenderaan.

Pengerasan hubungan Rusia-Eropah yang baru-baru ini tidak memberi kami sebarang pertolongan, dan untuk keputusasaan kami, sosis kami dan keju khas lazat tidak dapat melewati sempadan. Kami sedih kerana ini tidak mungkin digantikan di Rusia.

Di samping itu, Rusia berkembang pesat, walaupun di rantau yang paling terpencil dan kami tidak akan mempunyai masalah untuk menambah bekalan kami dengan alternatif yang berkualiti di tiga bandar yang akan kami lalui di perjalanan kami. Kami masuk ke bandar pertama, Kandalaksha, pada akhir hari ini. Dan ini adalah titik permulaan sebenar pengembaraan kami.
KAMI TIDAK MENDAPATKAN MENGENAI BATU F **** ROUND
Ia dengan penuh keghairahan dan ketidaksabaran yang kita mulakan pada keesokan harinya. Bahagian pertama lawatan ini memerlukan penjelajahan pantai selatan semenanjung Kola. Kami melakukan perjalanan selama dua hari di sepanjang Laut Putih. Mengejutkan kami, cuaca sangat menyenangkan walaupun kita sudah berada di utara Bulatan Artik. Cahaya di pantai lembut, hampir tidak benar.

Kami melintasi trek hutan, laluan terbuka di seluruh pantai, dan sungai-sungai pantai yang menyeberangi pasang surut. Biasanya, ini tidak menjadi masalah, dengan paras air 40 hingga 50 cm, tetapi kami tidak bergantung pada kerikil bulat yang kelihatan seperti omnipresent. Kenderaan pertama terperangkap dan dari hari pertama kami penangkap ikan memelihara kami dengan baik.
Pada malam itu, kami berkhemah di dalam sebuah cove yang megah dan tenang, dikelilingi oleh hutan pain di mana terdapat rondaan (kita melihat banyak tahi segar di landasan akses.) Di hujung teluk kita dapat melihat Rusia menentukib kapal selam ketenteraan baru mereka. Untuk makan malam, Nicolas, menyediakan salmon untuk kami, yang dibelinya pada siang hari dari beberapa nelayan tempatan. Dia menyiapkannya dalam papillote yang dimasak dengan embers. Menarik. Malam itu berterusan dengan ketawa yang hebat di sekitar api unggun api di mana semua orang membuat kisah mengenai lawatan dan pengembaraan 4 × 4 sebelumnya.

KEPADA KEPERCAYAAN BEAR DAN WOLVES

Keesokan harinya, kami mempunyai peluang untuk berhenti dan meneroka lombong kecubung kecil yang terbiar. Ia adalah lombong terbuka. Orang-orang Cina telah datang untuk menghilangkan jentera besi pepejal untuk mengulanginya, orang Rusia bukan juara pembongkaran dan kitar semula. Ia tidak begitu sukar untuk mencari batu cantik amethyst dan fluorite berbaring di sekeliling. Semua orang mencari batu dengan hidung mereka ke tanah selama kira-kira 30 minit. Kemudian, kami berhenti di sebuah gereja, di mana para nelayan tempatan berkumpul untuk berdoa untuk mendapatkan tangkapan yang ajaib.

Kami kemudian mengambil kesempatan daripada air pasang surut dan memandu di sepanjang pantai yang rata dan boleh diakses yang membolehkan kami berkembang dengan pesat (masa yang ajaib). Pada penghujung hari, ketika kami keluar dari kayu pinus, tiba-tiba kami tiba di gurun arktik mini. Dunes pasir kecil diturunkan kepada mata kita yang terkejut. Sebaliknya. Ia tidak mengambil masa yang lama sebelum kita semua menikmati pemanduan pasir yang hebat. Selepas bermain seperti kanak-kanak, kami mendirikan kem antara hutan pain dan bukit pasir. Kami tidak kekurangan kayu api untuk kebakaran yang mengagumkan yang membuatkan kami hangat selepas gelap.
Sekarang kita telah sampai ke titik paling timur bahawa kenderaan boleh sampai ke Semenanjung Kola. Separuh timur Semenanjung itu kekal sebagai kawasan yang hampir tidak dapat dikuasai hanya dengan bot. 'Kerajaan beruang dan serigala'.

DEEP DI HUTAN DI MANA MAN TIDAK ADA DOMAIN.

Berikutan 'pembuka selera' ini, kita kini memulakan salah satu bahagian yang lebih berhati-hati dalam perjalanan. Rancangannya adalah untuk memanjat dari Laut Putih ke kawasan tengah semenanjung, melintasi taiga melalui bukit dan tasik untuk kira-kira km 250. Lintasan telah dibuat pada masa gulags oleh beberapa tahanan malang ... Tetapi sejak itu, tumbuh-tumbuhan telah meneruskan haknya dan diambil alih lagi, dan jambatan log hanya bayangan dari bekas mereka. Adalah lebih bijak untuk melangkau mereka dan menunaikan sungai-sungai. Nicolas mengadakan kumpulan dan berunding dengan kami. Tidak ada persoalan untuk memulakan laluan ini tanpa persetujuan keseluruhan kumpulan. Ini akan menjadi sukar dan bantuan bersama diperlukan. Di samping terjejas oleh tumbuh-tumbuhan, trek sangat basah di tempat-tempat. Terdapat banyak kawasan banjir. Jun pencairan benar-benar mengubah tanah utara menjadi kuyuh. Sesetengah kawasan telah ditambah dengan balak besar yang diposisikan secara longitud untuk membantu laluan kenderaan terdahulu melalui gloop ini. Ini menjadi perangkap, "buaya" ini. Mereka berdiri tegak sebaik sahaja mereka dipandu. Kawasan-kawasan ini diambil perlahan-lahan dan winch digunakan dengan kerap. Pada titik-titik tertentu, penemudi jalan berjalan di hadapan kenderaan, dengan gergaji di tangannya. Cawangan terbesar tersebar atau dihiris. Apabila diameter 1m batang melintasi landasan, kita memecah gergaji.

Pada hari 2nd, bahagian paling sukar bahagian ini selesai. Kami menyertai semula jejak yang ditanda dari utara. Ini akhirnya memberikan kita peluang untuk lebih menghargai persekitaran mewah yang kita lalui. Bidang kuning-merah bersaing dengan lichen putih dan lain-lain lumut berwarna, sementara myrtilliers mengutip hutan dengan bintik-bintik merah yang terang. Ini adalah benar-benar hutan yang terpesona, di mana manusia tidak lagi memerintah, kita melihat banyak gagah perkasa yang sengit. Di atas tanah, mereka masih memakai bulu musim panas mereka, tetapi sebaik sahaja mereka terbang, kita dapat melihat bahawa bahagian bawah sayap mereka telah mengambil hati musim sejuk putih.
Jejak ini mengalir ke tengah-tengah hutan, apabila tiba-tiba ia membawa kepada riben panjang asfalt rata 4 km dengan lebar 40m. Landasan penerbangan ketenteraan yang lama dan terbengkalai. Kami mengambil peluang untuk mempercepat 100km / h masa lalu, yang bagus untuk semangat.
Kami sampai di Kirovsk, sebuah bandar perlombongan di kaki Pergunungan Khibiny, di mana bilik-bilik menanti kami di hotel terbaik di rantau ini, biasanya dinikmati oleh ahli-ahli oligarki dan ahli politik, (kecuali mereka adalah sama) ... Di samping itu, dua lombong utama di rantau ini adalah harta milik seorang Putin tertentu dan seorang lagi bernama Medvedev.

EMOSI KECIL, DANTESQUES DAN SURREALISTS !!!

Kami beristirahat dengan baik untuk bahagian seterusnya, paling teknikal dalam perjalanan ini. Luas barat daya pergunungan tengah. Gunung ini tidak tinggi, hanya ketinggian 1100m. Tetapi ketiadaan infrastruktur menjadikan mereka sangat sukar untuk mengakses. Untuk menyeberang mereka juga untuk mengakses tasik-tasik suci saamis (yang dikatakan dipertanggungjawabkan dengan kuasa ghaib), permata-permata kecil sebenar yang tersimpan di tengah-tengah Gunung.

Hari pertama adalah sempurna. Ketika kita mendekati fords serius pertama, kita dapat melihat bahawa paras air agak rendah di lereng ini, suatu tanda bahawa ia tidak menyala pada hari-hari kebelakangan ini. Sebaik sahaja fords diperiksa, beberapa parti melepaskan dan "membersihkan cermin". Kami berkhemah di tepi tasik pertama yang hebat. Sebaliknya perairan biru dan hutan kuning-merah sangat menarik. Dalam 10 beberapa minit kami menubuhkan perlindungan kumpulan besar kami kerana cuaca menjadi hujan dan sangat sejuk.

Sekiranya Nicholas tidak berada di sini, dan tidak pernah pengalaman sebelumnya, tiada siapa yang akan mempercayai bahawa ia mungkin melalui cara ini. Secara keseluruhan, hampir tidak sedozen 4x4s menyeberangi gunung ini setiap tahun.

Pendakian adalah ujian, kita perlu memanjat blok besar basah dengan hujan renyai. Pengambilan Hilux tidak di pesta kerana pelepasan tanah rendah. Tetapi terima kasih kepada bacaan yang sangat baik dari lapangan, Patrick, pemandu, memandu dengan tangan yang mengejutkan semua orang yang mengejutkan. Walau bagaimanapun ia jauh dari pengalaman pasir yang besar di mana dia biasa memandu.

Kadang kala Tudung awan retak dan matahari datang untuk memulihkan warna. Spektakular! Emosi kuat, kami gembira dengan hiasan dantesque dan surreal. Kami berhenti untuk makan tengahari di lulus, yang ditutup oleh dinding batu menegak 450m. Kami berasa seperti kami telah menakluki Everest ... dan ini hanya permulaan.
Sebelum turun, kita mesti melalui lembah gunung ini, yang kelihatan tidak mempunyai trek yang kelihatan. Walau bagaimanapun, Nicolas yakin bahawa "Ia berada di sana" ... Nasib baik, dia yang memimpin jalan, yang memberi jaminan kepada semua orang. Seterusnya, kita perlu menyeberangi dua tasik gunung. Dan cerun di sekeliling tasik - curam! Kadang-kadang kita mengikis dengan sentimeter untuk ganti. Tinggi pada emosi. Bahagian bawah tanah melibatkan sebahagian memandu di atas katil sungai yang sekurang-kurangnya menawarkan bahagian yang teguh.

NERAKA UTARA

Keesokan harinya, kami turun lagi dan sampai ke tepi pokok. Perubahan rupa bumi. Dan sekali lagi kita masuk ke dalam hutan yang khas dari hutan-hutan utara ini. Mujurlah, batu-batu itu tidak pernah jauh, yang membantu mengelakkan kenderaan tenggelam sepenuhnya di dalam lumpur. Tetapi batu-batu ini juga menjadi sumber masalah bagi kenderaan yang paling rendah. Tidak lama kelihatan di lumpur, mereka mengejutkan pemandu. Kenderaan itu terperangkap satu demi satu.Aksles, daun springs, senjata kawalan yang lebih rendah ... Apa-apa yang tidak 30cm di atas tanah berkemungkinan akan digantung pada bantahan berbatu.

Kenderaan Patrol Geko dilengkapi dengan tayar BFGoodrich Mud 37-inch, dan ia menjadi St Bernard sebenar kumpulan itu. Walau bagaimanapun ia adalah bantuan bersama yang diguna pakai. Win tidak gagal, maka 2nd. Tidak kira, kita semua sedar bahawa kita mengambil bahagian dalam ekspedisi yang benar dan sukar, dalam suasana hebat, yang sangat sedikit orang Barat yang mempunyai peluang untuk mengagumi.
Dengan kesabaran dan usaha, ganjaran akhirnya tiba, sebuah tasik, kelihatan tidak nyata, bersempadan dengan pantai berpasir. Beberapa Magic di akhir dunia ... tetapi ia hanya di pantai barat. Kita masih perlu mengelilinginya. Dua lagi hari memandu diperlukan, antara kuuban, laluan ketinggian yang menakjubkan dan tasik yang indah. Ia adalah di bahagian ini perjalanan yang kita melintasi lembah terdalam. Semua kenderaan menyeberangi tepi tanpa kesukaran sehingga 1m30 air. Patrol bermula lebih awal, dengan tali keselamatan 60m dilampirkan ke belakang. Kenderaan akan dapat lulus dengan selamat. Mengagumkan untuk pelancong yang biasa ...

Ketika kita mendekati salah satu lintasan sungai terakhir, jambatan usang memberi kita masa yang sukar. Laluan kami sentiasa disekat oleh lumpur (semua kenderaan tanpa pengecualian telah terperangkap). Kemudian kami akhirnya sampai ke tepi sungai 80 yang luas dengan paras air yang rendah ... dan juga, anda meneka, kerikil bulat dan licin. Akhirnya menggunakan semua win berulang kali. Ia mengambil masa 5 untuk mengatasi laluan ini tetapi dengan bersungguh-sungguh dalam suasana musim panas yang baik. Langit biru besar, matahari, darjah 20, warna gila dan air yang banyak ...

Malam ini, kita menyertai tamadun, dan bermalam di bawah lavvu, atau tepee dari penternak nomad, dengan api kayu yang mengaum di tengahnya. Aurora borealis yang hebat juga menari di langit yang bergulir dari satu cakra yang lain, seolah-olah menghormati kedatangan kami di tanah suci saamis. Paul dan Monica menyebarkan sebotol Rum yang tergelincir melalui kastam bersih. Malam yang baik.

GUNUNG SAKIT

Selepas melewati pergunungan, Nicolas mencadangkan kita memanjat ke puncak gunung jiran yang besar. Sekarang kita berada di sini, selepas semua ...
Jejak prospektors yang lama membawa kita sepanjang jalan di sana. Kami berhenti sejenak di pinggir sarkas, yang menguasai keseluruhan tundra yang berlari ke Laut Barents. Cuaca baik. Cahaya yang memerintah di sini hanya unik. Tidak perlu penapis di Photoshop atau Instagram. Semuanya kelihatan mendalam dan "jenuh", mencampur kelembutan dan keterlaluan. Lagipun, tidakkah saamis menganggap kuasa aneh untuk gunung-gunung ini? Di bahagian atas, terdapat berturut-turut dataran tinggi yang berbatu. Jejak angin melalui bidang batu raksasa gergasi ini. Setelah berjalan kaki singkat, kami akhirnya sampai ke tebing yang menghadap ke tasik yang tidak dapat diakses dan dipelihara. Kami menimbulkan dan mengagumi vista tanpa perkataan.

MEMERLUKAN PENGAJARAN, KEMUNGKINAN DAN HUKUMAN

Jejak yang membawa kembali ke timur laut Murmansk adalah indah. Mengenai 200km dari ibu negara utara, kami pertama kali bertemu dengan sebuah perkampungan nelayan lama yang telah dilupakan. Mengandungi bangkai kapal berkarat atau busuk, barak kayu usang, dan jalan yang diambil oleh tumbuh-tumbuhan ... Tempat yang aneh, yang masih didiami. Perasaan kita berayun antara ketakutan, kesedihan dan rasa hormat. Terdapat keindahan dalam sisa-sisa masa lampau yang berkembang. Dan kehidupan sentiasa berpaut kepada tempat-tempat yang tidak mungkin ini. Deposit gas didapati di luar pesisirarby boleh mengubah perjanjian itu tidak lama lagi.

Kami terus menyeberangi trek yang hilang ke Laut. Keindahan Sidereal. Sentiasa kerikil, tetapi merosot dalam bilangan kali ini. Walau bagaimanapun kini kita melihat batu gergasi gergasi, sehingga 2 meter diameter, digilap, mutiara dan bulat atau bujur. Pantai kerikil gergasi, pantai Taman Jurassic Artik. Sebahagian daripada batu-batu ini lebih daripada 15 meter tinggi di pantai, menjadikannya mudah untuk membayangkan keganasan unsur-unsur di mana laut menguruskan untuk melancarkan batu-batu gergasi ini ke pantai. Kami rasa kecil, sangat kecil di akhir Dunia.

Murmansk tidak sepadan dengan reputasi yang luar biasa dan perindustrian, sebaliknya kita menemui bandar yang moden dan menyenangkan. Sebuah jalan memutar melalui kafe stesen keretapi, sisa bekas kantin Soviet, mengingatkan kita di mana kita berada. Kami melawat peluncur ais nuklear Rusia pertama, Lenin dan menemui sekeliling penerokaan kutub Rusia. Sangat menarik.

Selepas rehat yang sewajarnya, kami berlepas dari Murmansk untuk meninggalkan Rusia dengan laluan utara-barat ke Norway. Ia kini pertengahan bulan September, dan terdapat letupan warna di mana-mana. Keluar dari Rusia melalui pelabuhan Norway dari Kirkenes nampaknya seperti perjalanan akhir yang sibuk, walaupun kita belum pulang ke rumah.

Kita semua sedar akan hidup dan mengalami ekspedisi luar biasa dan benar-benar istimewa. Melalui kesukaran berkongsi dan menarik bersama sebagai satu pasukan untuk membantu mendapatkan parti melalui, bon yang kukuh telah ditubuhkan antara peserta. Di sisi organisasi, kedua-dua persediaan pentadbiran dan bimbingan dan penyeliaan Ekspedisi Geko adalah standard yang sangat tinggi, keperluan penting untuk kejayaan pengembaraan itu. Tahniah dan terima kasih kepada Nicolas, Olivier dan Gerard.

Sekarang kita telah merasainya, kita mempunyai keinginan yang kuat untuk kembali ke Rusia.