ICELAND Track yang terlupa - dengan Ekspedisi Geko. Dalam artikel ini, kami menyertai Peter, seorang peserta, dalam ekspedisi Geko baru-baru ini di Iceland ..

Tiada negara lain yang menawarkan kepelbagaian seperti: padang pasir hitam, merah atau kelabu, gunung berapi muda, calderas yang gemarkan, tasik ajaib, glasier raksasa, canyon, rabung udara, ladang lava yang ditutup dengan 30cm lumut, fjords koyak, pantai hitam ...

TIDAK MENGHIDUPKAN JALAN
Sebelum merancang perjalanan ke Iceland, penting untuk mengingati salah satu peraturan asas. Amalan memandu di luar negeri di Iceland adalah dilarang dan ditindas dengan tegas. Sebaik sahaja anda memandu feri, anda melihat polis mengedarkan risalah yang mengandungi maklumat mengenai peraturan ini. Dan banyak jawatan tanda wujud di seluruh pulau untuk terus mengingatkan anda mengenai perkara ini. Tiada siapa yang boleh berpura-pura tidak tahu.

Trek off-road 'baru dibuat' dapat dilihat selama lebih dari 20 tahun, di mana lumus rapuh berjuang untuk bertahan dan di mana, walaupun kering di permukaan, tanah penuh dengan air. Kelestarian ekosistem yang rapuh dan keindahan landskap murni ini adalah pada kos peraturan mudah ini: tiada memandu luar jalan. Walau bagaimanapun, sebenarnya, pemanduan offroad tidak perlu untuk menikmati melancong ke Iceland. Terdapat banyak trek yang telah ditetapkan membolehkan akses ke tempat yang paling terpencil dan menarik di negara ini.

RANCANGAN PERJANJIAN ANDA
Sebarang perjalanan ke Iceland untuk sesiapa sahaja yang mahu pergi dengan kenderaan mereka sendiri bermula apabila anda keluar dari feri di Seydisfjordur. Feri yang sama telah berkhidmat di Iceland selama bertahun-tahun dan kapasitinya tidak berkembang untuk memenuhi permintaan dan oleh itu, sangat disarankan untuk merancang perjalanan musim panas anda ke Iceland sebelum Natal tahun sebelumnya dan logik yang sama terpakai jika anda membuat keputusan untuk membuat tempahan perjalanan dengan Ekspedisi Geko.

HIGHLANDS
Selepas menstabilkan bahan api dan bahan makanan untuk seminggu autonomi, kumpulan yang terdiri daripada kenderaan 6 dan peserta 14 dan Patrol Nissan Ekspedisi Geko yang diduduki oleh pemimpin dan pemandu ekspedisi Oliver, bergegas keluar dari Seydisfjordur untuk menyerang dataran tinggi timur Islandia melintasi jalan berliku kecil. Angkat awan mengetepikan dan mendedahkan Gunung Snaefell (bermaksud Gunung Salju), suar sebenar dalam landskap. Bahagian pulau ini adalah persekitaran taiga utara yang tipikal. Beberapa pokok masih terdapat di Iceland berada di bahagian bawah lembah yang kita tinggalkan.

Kami tidak lama lagi memandu ke landasan kecil yang membawa kami ke atas rabung untuk menemui beberapa tasik kecil tersembunyi di belakang bukit. Ketika kita mendekati ini, kita melihat beberapa angsa liar terbang. Oliver tahu setiap sudut negara ajaib ini. Dia cepat mengingatkan kita tentang peraturan untuk lintasan sungai: melibatkan gear rendah, dan mengekalkan kelajuan yang berterusan dan rendah di dalam air. Batu-batu besar yang boleh membuka kes pembezaan boleh dengan mudah bersembunyi di dalam katil berais di sungai.
Lintasan spektakuler yang cepat menghasilkan semburan besar air squirting di 5m tinggi yang terbaik disimpan untuk filem, sekarang untuk melakukannya dalam kehidupan sebenar! Ini adalah ujian besar saraf pertama untuk kebanyakan peserta. Ia bukan setiap hari bahawa hud anda hilang di bawah air sungai ... Sangat penting untuk mengikuti trajektori yang digariskan oleh Oliver, dengan rasa sakit jatuh ke dalam lubang dan menjadi terkandas. . Pada petang pertama, langit yang jelas bulan Julai dan kegembiraan awal perjalanan membuat kami terjaga untuk masa yang lama di lokasi perkhemahan yang tinggi di ketinggian 700.

DALAM PUSAT A VOLKANO
Selimut dan fros di khemah kami pada waktu pagi mengingatkan kami bahawa kami berada di 65 ° latitud utara. Selepas sarapan pagi dan taklimat yang menggariskan hari depan, kami akan pergi ke lapangan lava pertama kami ... dan ia tidak akan menjadi yang terakhir. Landskap yang dihasilkan oleh lava yang kuat, lapisan bentuk yang tidak nyata dan blok basalt, tidak pernah berhenti memukau. Sesetengah kumpulan juga mendakwa melihat beberapa troll ... Ia kelihatan kepada kami seperti letusan berlaku hanya semalam. Kebanyakan aliran lava gunung askja, bagaimanapun, dari 1875. Cuaca tidak begitu baik pagi ini, tetapi kami tidak dapat menahan perjalanan di gunung berapi mitos ini.

Laluan akses baru dibuka untuk hari itu dan, selepas berjalan kaki 45 di dalam kaldera, masih ditutup dengan salji, kami tiba di pinggir tasik air beku Öskjuvatn. Nampaknya gila berada di tengah-tengah gunung berapi yang masih aktif, gegaran terakhir dirasakan pada bulan Ogos 2014, (semasa letusan gunung berapi glasier Bárdarbunga). Di samping kawah tasik sejuk adalah tasik yang lain, jauh lebih kecil, Lake Viti (tasik neraka di Iceland). Ia terdiri daripada air suam dan berwarna opal. Sukar untuk menahan godaan untuk mandi di sini.

TRACK OLD
Malam ini di kem kami yang seterusnya, Oliver menerima panggilan yang menggembirakan kami. Rangers di Taman Negara Vatnajökull telah menjemput kami untuk mencuba penyebaran trek lama yang terkenal Gaesavatnleid pada hari berikutnya. Kami akan menjadi yang pertama untuk cuba menyeberang tahun ini. Trek legenda ini dianggap salah satu yang paling sukar di pulau itu. Ini adalah trek asal yang menyeberangi negara itu dari timur ke barat dan dicipta dengan baik sebelum F910. Menyeberangi pulau di sepanjang kaki utara glasier Vatnajökull yang besar sentiasa dianggap sukar dan berbahaya. Dengan ketinggian lebih dari 1200m. Ia biasanya salah satu trek terakhir untuk dibuka pada musim panas.

Ada tahun-tahun yang masih tidak dapat dilalui, masih tertutup salji. Pasukan di Ekspedisi Geko terkenal dengan pengawal Taman Vatnajökull dan khususnya para rangers yang hadir di rantau ini. Mereka tahu kepakaran pemandu Geko dan tahu mereka boleh dipercayai untuk menguatkuasakan peraturan semasa membuka semula trek untuk kali pertama musim ini: Hormati susun atur asal trek, termasuk ketika yang kedua dilindungi atau dikaburkan di salji . Dan dilarang untuk membuat lencongan melalui kawasan terbuka untuk memintas salji atau salji salji .. Aktiviti ini akan menyebabkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki ke rupa bumi yang halus.

Para rangers juga bergantung kepada fakta bahawa kenderaan Geko serta pelanggannya umumnya bersedia dan mampu bergerak di medan yang sukar. Tanda di awal trek menunjukkan bahawa trek ini dikhaskan untuk 'superjeeps'. Para rangers biasanya cukup sibuk menjalankan pendidikan dan operasi bantuan yang dijalankan selama lebih dari satu abad untuk manfaat pelancong yang menceburkan diri ke Tanah Tinggi oleh Dacia Duster atau kenderaan yang serupa.

PLAN ALLUVIAL
Halangan pertama di lintasan timur-barat kami adalah dataran aluvial yang besar kira-kira panjang 15 km. Sangat penting untuk tidak menceburkan diri di dataran banjir pada masa yang salah. Sesungguhnya, pelbagai keadaan cuaca dapat mengubah dataran itu menjadi tasik berkat pencairan ais dari Vatnajökull. Kita perlu mengecilkan tayar kita mengikut arahan Oliver. Dan arahan dari Oliver jelas, kenderaan mesti kekal di konvoi yang ketat dan memandu di trek kenderaan terdahulu. Lulus 2m ke kedua-dua belah pihak boleh mengakibatkan segera ditenggelami kenderaan. Oliver memberitahu kami untuk mengekalkan kelajuan enjin di atas 2500 rpm supaya tidak terkejut dengan zon lembut. Kami mengunci perbezaan tengah, dan memukul gear ketiga ... jarak rendah ..

TINGGI DI EMOTION
Cuaca malangnya tidak menggalakkan hari ini. Angin yang kuat meniup mendatar menimbulkan banyak pasir, sehingga sukar untuk membaca medan. Air itu sudah sebahagiannya merangkumi dataran dari 20 hingga 30cm. Sekali lagi arahan pemimpin adalah jelas, mengekalkan momentum. Kawasan pasir lembut akhirnya digantikan oleh kawasan yang lebih sukar di mana kenderaan mula mendapat cengkaman dan kelajuan. Sesetengah sandbanks menyebabkan kita berhenti sepenuhnya dan apabila keluar daripada mereka, kita pergi lagi untuk bahagian yang baru, di luar ... ia adalah km 15 yang panjang!

Dan tiba-tiba, kita semua mendengar panggilan di radio: "Oliver, saya terjebak! ". Kenderaan terakhir yang kedua, HDJ100 yang sangat dimuatkan telah terhempas di kawasan yang lembut. Walaupun amaran itu, dia tetap bertahan tinggi .... Nasib baik, kenderaan terakhir dapat dihentikan pada pasir keras pasir. Oliver kemudian mengumpulkan semua peserta lain dan membawa kami ke luar dari bahaya kenaikan air. Dia berpaling untuk menyelamatkan kenderaan malang itu. Nissan menarik Toyota daripada senario buruk ini. Ia adalah masa yang tepat pada masanya kerana sepanjang jam yang diperlukan untuk manuver, paras air meningkat di sekitar kita dengan tambahan 20cm.

Pandangan yang luar biasa
Selepas rehat makan tengah hari selamat datang, kumpulan itu meninggalkan dan memulakan pendakian ke kaki glasier dengan salji yang lebat. Trek hampir tidak dapat dilihat. Kita mesti slalom antara batu-batu besar yang kenderaan paling rendah tidak boleh dielakkan. Kami tidak lama lagi bertemu salji pertama. Kadang-kadang menggunakan momentum kita, kadang-kadang pada kelajuan perlahan, Oliver memberi kita sainsnya memandu di salji. Kenderaan dengan roda besar mempunyai kelebihan. Tayar Hilux dengan 18 "roda dan tayar saiz asal tidak akan dapat 'terapung' dan tidak akan dapat menyeberang salah satu daripada salji salji.

Seperti yang kita dapati ketinggian, cuaca bertambah baik dan pandangan menjadi menarik. Kami tidak lama lagi melihat Highlands Utara di kaki kami. Kita dapat melihat sekurang-kurangnya 50 km ke jarak. Kami menyedari betapa sukar dan tidak menguntungkan negara ini. Tiada jiwa hidup atau tanda hidup sehinggalah mata dapat dilihat. Kami terus di sepanjang permukaan glasier, yang ditutupi pasir dan batu, kadang kala ais kelihatan bersinar hijau zamrud luhur. Selepas beberapa petualangan dan banyak foto berhenti, kami kembali ke bawah dan kembali ke lembah yang ditutup dengan rumput hijau lembut. Angsa liar terletak di pinggir sungai dan menonton kami, ingin melihat binatang-binatang besar baja ini mengganggu di wilayah mereka.

Malam ini, kami berkhemah di sebelah mata air yang panas. Selepas hari yang luar biasa ini semua orang akan mengingati, para peserta merasa sangat santai dan gembira selepas hari pengembaraan yang hebat. Panas mandi selesai walaupun yang paling energik kita dan tidur mendapati kita semua sangat cepat.

BLACK DESERTS
Kami meneruskan perjalanan kami ke Tanah Tinggi dengan menghampiri kawasan padang pasir hitam. Sekiranya batu hitam atau kelabu adalah omni yang terdapat pada kebanyakan pulau, kawasan yang kami dapati adalah istimewa. Tiada tumbuh-tumbuhan tumbuh di sudut negara ini. Pasir kelabu dan batu gunung berapi hitam meliputi segala-galanya, sejauh mata dapat dilihat. Sebuah trek yang benar-benar hilang di antara puncak-puncak dan ladang-ladang lava, sebelum mendaki bukit di mana vista mencari sesuatu yang akhir dunia diturunkan. Tiada warna sama sekali di kaki langit. Dari penjimatan abu-abu ini, namun ada rasa harmoni dan kecantikan yang sangat khusus. Apabila pasir basah, ia adalah hitam. Angin angin mengalir dan mengeringkan kawasan yang terdedah menimbulkan fantasi kelabu dan hitam. Kadang-kadang ia kelihatan seperti halusinasi. Sekiranya pasir itu berwarna kuning atau oren, kita hampir boleh berada di Sahara Tadrart.
Di tengah-tengah pemandangan yang membosankan dan suram ini, serpihan tasik yang dihiasi dalam hijau pendarfluor tiba-tiba muncul. Seolah-olah vista padang pasir tidak mencukupi, trek itu kemudian bergantian antara puncak dan tasik, kadang-kadang menjadi 4m lebar antara 2 expanses air ... Kami tidak mempunyai kata-kata untuk menyatakan betapa menakjubkannya ini. Iceland telah menakluki hati yang paling sukar hari ini.

THE HEART BOILING
Keesokan harinya kita bermula pada beberapa trek yang cepat dan mudah, sebelum melakukan semula diri kita pada trek yang hilang kecil yang diketahui hanya untuk Ekspedisi Geko dan penduduk tempatan. Kami terus menghidupkan gluker Vatnajökull, yang sebesar Corsica. Kami sedang mendekati kali ini sebelah baratnya. Tidak seperti hari-hari terdahulu di sini, gunung-gunung berlimpah dengan rumput, lumut dan lichen. Trek mendekati gunung tinggi di tengah. Kami menjumpai beberapa petak salji yang perlu kita berunding dengan pantas dan tork dengan tayar di bar 0.8. Di antara puncak 2, kita memasuki lembah dengan berpuluh-puluh fumaroles stim. Tanah itu panas. Kami keluar dari kenderaan untuk menerokai kawasan ajaib dengan berjalan kaki. Satu simfoni warna yang ditawarkan kepada kami. Ocher bumi atau merah gelap, lichen hijau fluro, pasir kelabu, lumut hijau-kelabu. Islandia pasti menakluk kita dengan menyambut kita dengan rahsia dan hati yang menggelegak. Kelayakan pemandu gunung tinggi Oliver berguna untuk memastikan tiada seorang pun daripada kami mengusahakan medan berbahaya. Malah, sesetengah kawasan salji kelihatan kukuh dan mantap, tetapi sebenarnya bumi mendidih di bawah. Memahami di mana anda berjalan dalam landskap ini sangat penting di sini.

MELAKUKAN LAKE DI 4X4
Kami meneruskan perkembangan kami dan turun 300m. Kami kemudian melintasi beberapa lembah masing-masing yang lebih cantik daripada yang seterusnya. Sungai-sungai kadang-kadang tersebar di beberapa kilometer, mewujudkan tanah basah yang dijajah oleh ladang-ladang cottongrass (Eriophorum) yang kelihatan rapi dan halus.

Di lekuk gunung berapi berbatu, kami jatuh di hadapan tasik di antara gunung tinggi. Kami mendengar Oliver di VHF: "Adakah anda bersedia menyeberangi tasik? "Dan dia pergi bersendirian dan tenggelam ke dalam tasik dengan patung Nissan hitamnya. Beliau meminta kami untuk menunggu ... yang tidak selalu menjadi tanda yang baik ... Kenderaan ini berlangsung 5M dari pantai sekitar 60cm air di mana terdapat dasar rata.

Patrol tidak lama lagi hanya titik di kejauhan. Tetapi kita dapat melihat dengan jelas bahawa dia baru keluar dari tasik di sisi lain. Tidak dapat dipercaya. Oliver kemudian menjelaskan bahawa dia mahu memastikan bahawa tiada batu yang telah meluncur dari gunung menghalang laluan itu sebelum membenarkan seluruh kumpulan menyeberang. Adalah dengan campuran ketegangan dan ketenangan yang kita bepergian 400m melintasi tasik, tentu saja, tidak tanpa lupa untuk melibatkan GoPro.

Selepas hari penemuan lebih banyak laman web yang lebih hebat, dan kami sampai ke pantai selatan pulau di mana kami membuat perhentian yang pantas untuk malam di hotel yang selesa, selepas perjalanan 1 dan tinggal di jalan raya. Kami akan meneruskan sekarang untuk minggu kedua trek yang berbeza tetapi sama kuat, sebelum menyertai Seydisfjordur untuk menangkap feri. Lintasan feri dua hari akan diperlukan untuk mengasimilasikan seberapa banyak yang kita boleh, emosi perjalanan yang tidak dapat dilupakan ini. Kami berasa seperti kami meninggalkan semalam ... Minggu 2 ini telah berlalu begitu cepat untuk kami. Kami melihat begitu banyak kecantikan dan hidup begitu banyak pengalaman hebat .... Tegang. Perkataan ini ringkasan terbaik perjalanan kami. Sangat seterusnya, kehidupan terlalu singkat.

EXPEDISI GEKO
dari trek 4 × 4 yang dipukul
selfdrive dan berpandu dalam bahasa inggeris dan perancis