gambar sampul: 16: 9Clue CC 2.0 Flickr

Phillip Hummel dari Kudu Overland menerangkan bahawa matlamat syarikat adalah untuk mempunyai tetamu menyertai ekspedisi darat mereka sendiri di 4 × 4 kenderaan mereka sendiri. Ekspedisi ini termasuk penggunaan jejak dan laluan yang meregangkan pemandangan dan landskap yang menakjubkan di Eropah dan Maghribi. Dalam ciri ini, kami menyertai Kudu di salah satu lawatan Maghribi yang baru-baru ini.

Mengembara dari feri jangkaan pengembaraan di hadapan mula berkembang apabila kami berjalan keluar dari Santander menuju Salamanca untuk kem transit pertama kami.

Kumpulan ini telah bangun awal pagi untuk mempersiapkan diri meninggalkan Salamanca dan menuju ke arah Algeciras. Setelah membeli tiket yang diperlukan di pelabuhan, kumpulan itu menaiki feri lewat petang ke Tangier Med. Semua kertas kerja kenderaan yang diperlukan dilakukan di atas kapal feri dan kemudian di jalan keluar kami memandu melalui sempadan dan menujuarby kamp di Tangier untuk menikmati malam pertama kami di Maghribi.

Hari 1 - Kami meninggalkan kem di Tangier dan menuju ke lebuh raya, sekali di lebuh raya kami menuju ke pantai ke arah Rabat dan menuju ke Fes kemudian ke Guercif. Lebuh raya ini adalah kos tol sekitar £ 15 setiap kenderaan. Kita semua mengisi bahan bakar di Guercif dan kemudian pergi ke kem Ben Yakoub untuk malam itu. Kem ini berada di pintu masuk ke Dataran Tinggi Rekkam.

Medan sering kerap dan tidak rata

Hari 2 - Di waktu pagi kita berangkat dari Camp Ben Yakoub dan mencari kedai kecil di mana kita menyimpan beberapa peruntukan. Kemudian kami menuju trek, mereka sangat kasar, berbatu dan keras dan kami menghabiskan sebahagian besar hari dalam gear pertama dan kedua. Kami menuju ke Dataran Tinggi Rekkam, perlahan-lahan, ke arah sebuah tasik kecil di mana kami akan berkhemah di hutan pada waktu petang, dan menggunakan peruntukan yang kami bawa pagi ini untuk makan malam kami.

Hari 3 - Kami meninggalkan kem hutan kami di waktu pagi dan terus di sepanjang Dataran Tinggi Rekkam, perlahan-lahan. Trek menjadi lebih baik, ketika kita mula memasuki kawasan pertanian, kemudian ke jalan pedesaan sebelum bertahan lama di tar, dan kemudian kami menuju ke jalan kembali. Jalan ini cukup bagus pada mulanya tetapi dengan cepat merosot apabila kita menyeberangi banyak sungai kecil dan gullies yang kita hadapi ke arah Boudnib. Di Boudnib, kami menetap di kem kami untuk malam di Camping Rekkam.

Hari 4 - Kami meninggalkan kem dan menuju ke stesen pengisian untuk mengisi minyak. Terdapat juga sebuah kedai kecilarby di mana kita sekali lagi membekalkan peruntukan kita. Apabila kita semua dipandu dan disediakan, kita keluar dari bandar, tidak lama lagi kita mendapati diri kita melintasi katil sungai yang sangat berbatu dan kemudian ke Suku kosong. Trek di sini cukup cepat dan di atas tanah datar dengan pemandangan yang jauh. Kami berhenti di jurang yang indah untuk makan tengah hari yang mempunyai pandangan ke atas Algeria, sebelum meneruskan dan menjatuhkan ke Lembah sepanjang sempadan Algeria. Kami melewati banyak menara tentera ketika kita melintasi jejak ini. Bahagian ini sangat beralun dan berdebu dan kita perlu menyeberangi banyak ruas sungai sebelum berhenti lagi untuk makan tengah hari di dalam pokok palma rindang, yang mengandungi aliran kecil yang mengalir melaluinya. Selepas makan tengah hari, trek-trek mula menjadi lebih berpasir, ketika kami menuju ke Telur Chebbi, Merzouga di mana kami akan menemui perkhemahan kami untuk petang ini. Kami menghabiskan dua malam di perkhemahan ini. Dan sesetengah kumpulan mengambil kesempatan untuk pergi menaiki unta semasa berada di sini.

Di trek

Hari 5 - Hari kedua di Merzouga. Hari ini adalah hari rehat dan bagi mereka yang memerlukan kerja mekanikal yang dilakukan terdapat garaj tempatan yang Phillip telah menggunakan perjalanan sebelumnya dan mengesyorkan kepada kumpulan. Walaupun di sini Philip juga mengambil masa perjalanan pagi ke luararbbukit pasir untuk memberi pemandu yang ingin mencuba beberapa bukit memandu peluang untuk digunakan untuk memandu dalam keadaan ini. Menjelang pertengahan pagi, kumpulan ini kembali ke kem untuk berehat.
Pada sebelah petang, kami mengambil perjalanan memandu pilihan ke dalam bukit pasir untuk melihat matahari terbenam. Ini adalah satu pemanduan yang menggembirakan di mana kita cuba untuk mendapatkan sehingga bukit-bukit pasir besar yang mungkin, dan berlama-lama di sana untuk menikmati ganjaran matahari terbenam yang indah. Terdapat juga pilihan bagi mereka yang memilih untuk tidak memandu di sini untuk menaiki unta untuk menaiki bukit pasir untuk melihat matahari terbenam.

Kami menuju ke oasis rahsia di mana kami akan makan tengahari ..

Hari 6 - Kami meninggalkan Merzouga selepas mengisi bahan api dan menuju ke arah Zagora. Jejak yang kita hadapi pada waktu pagi adalah campuran pasir, batu dan dasar sungai. Kami menuju ke sebuah katil wadi / sungai besar yang kami perlu menyeberang, kata Philip bahawa ini kadang-kadang boleh bermasalah bergantung pada paras air semasa. Kami mendapati ia ok tetapi kawasan itu sebaliknya sangat kering dan berdebu. Kami berhenti di Lac raider untuk makan tengah hari sebelum melintasi tasik kering yang kering dan sangat kering dan berdebu, walaupun Philip menjelaskan bahawa jika kami mendapati ia basah maka ini akan bermakna lencongan jauh. Kemudian kita kembali lagi ke trek kasar yang akhirnya membawa kepada tarmac yang membawa kita ke kem kami untuk malam di Zagora.

Hari 7 - Kami meninggalkan kem dan menuju ke bandar Zagora di mana terdapat kedai rempah yang indah dan juga kedai perhiasan yang hebat semuaarby. Bagi mereka yang memerlukan kerja mekanikal terdapat salah satu garaj terbaik di Zagora yang terletak sedikit ke bawah jalan yang sama.
Setelah membangkitkan semula, kami menuju ke bandar di arah jalan menuju Mhamid di mana kami berhenti untuk minum kopi sebelum memukul trek lagi dengan sungguh-sungguh. Trek membawa kami ke arah bukit pasir Chigaga, Phillip membimbing kami ke oasis rahsia di mana kami akan makan tengah hari.

Foto Nomadic Huts Photo:Carlos ZGZ

Selepas makan tengah hari, jalan raya menjadi sangat kasar buat sementara waktu sebelum kita sampai ke Lake Iriki. Tasik itu kering, dan persimpangan kita sangat berdebu, nampaknya jika basah itu hampir tidak boleh dilalui. Sebaik sahaja kita melintasi tasik, trek kembali ke trek batu kasar yang membawa kita melepasi jawatan tentera sebelum kita masuk ke bandar Forum Zugid di mana kita berkhemah untuk malam itu.

Hari 8 - Kami meninggalkan kem dan kepala untuk stesen pengisian dan beberapa kedai kecil untuk menyimpan semula peruntukan. Di jalan raya, kami tinggal di jalan raya ke Tata. Apabila kami meninggalkan Tata, kami menuju ke trek kasar yang mengalir ke beberapa laluan sungai. Sungai ini boleh menjadi campuran dari kedua-dua pasir dan batu, dan sering boleh menjadi batu besar berselerak. Keadaan ini agak perlahan apabila kita melewati kampung-kampung kecil dan terpencil, melewati beberapa landskap yang menakjubkan dan pembentukan batu yang pernah berubah. Kami makan tengah hari di bawah duri padang pasir sebelum meneruskan lagi di sepanjang trek menuju Taliouine di mana kami berkhemah untuk malam itu.

Hari 9 - Hari ini adalah hari terakhir kami di luar bandar, kami kini berada di pergunungan yang memandu di sepanjang beberapa jenis trek yang berbeza, agak lambat dan kasar dan sedikit lebih cepat. Kami menamatkan hari ini di Marrakech di mana kami berkhemah selama dua malam. Tapak perkhemahan ini terletak di dalam sebuah hotel supaya mereka yang mungkin pada tahap ini mahukan kemewahan sedikit, pilihannya adalah tempat tinggal mereka.

Hari - 10 Marrakech Sesetengah daripada kita memilih untuk menerokai Souk berwarna-warni yang menakjubkan di Marrakech dan berbelanja, yang lain memutuskan untuk bermalas-malasan di kolam hotel.

Hari - 11 Hari ini adalah permulaan yang awal, kami kembali ke lebuh raya dan mengetuai negara untuk menangkap feri petang kembali ke Sepanyol dan kemudian ke Tarifa di mana kami berkhemah untuk malam itu.

Hari - 12 Kami meninggalkan Tarifa dan menuju ke Sepanyol melalui Salamanca ke tapak perkhemahan terakhir kami.

Hari - 13 kami meninggalkan Salamanca dan memandu ke Santander dan menaiki feri kembali ke Portsmouth. Pengembaraan yang luar biasa di tempat yang eksotik di belakang kami. Kami berehat dan berehat dan merenung pengalaman.

Anda boleh menghubungi Kudu Overland melalui laman webnya atau melalui telefon atau e-mel