Tomek i tim iz Land4Travel vode nas u još jednu kopnenu avanturu, u Albaniju, zemlju u jugoistočnoj Evropi. Nalazi se na Jadranskom i Jonskom moru unutar Sredozemnog mora i dijeli kopnene granice sa Crnom Gorom na sjeverozapadu, Kosovom na sjeveroistoku, Sjevernom Makedonijom na istoku i Grčkom na jugu.

2022. smo otišli u Albaniju – u 7 automobila – uglavnom Land Rovera i jedne Toyote. Svi živimo u različitim poljskim gradovima, pa smo odabrali Cieszyn za mjesto sastanka.

Prošli smo kroz Slovačku, Mađarsku i Srbiju za dva dana – grupa je bila toliko disciplinovana da je svakog jutra bila spremna da krene nekoliko minuta ranije nego prethodnog dana. Stigli smo na prelaz sa Albanijom u Haniji i Hotitu – i vrlo ljubazna usluga, granična kontrola izgleda potpuno isto kao u bilo kojoj civilizovanoj zemlji – dajemo pasoše, auto dokumenta, granična straža proverava da li imamo zelenu kartu i… mi već su u Albaniji.

Naša prva noć u Albaniji pada na šarmantnom i toplom Skadarskom jezeru – i to u jednom od najboljih kampova u kojima smo ikada bili – na lijepoj lokaciji, s dobrim restoranom, čistim toaletima i urednim kampovima. Uživamo u ovim uslovima, jer će vrlo brzo, – naš smještaj izgledati potpuno drugačije.

Sljedeća tačka dnevnog reda je Nacionalni park u blizini grada Teth. Idemo prekrasnim planinskim putem, a zaustavljamo se na prevoju, 1650m nadmorske visine. U Tethu su nas dočekali lokalni klinci, vrlo cool klinci, koji tečno govore engleski. Pozivaju nas da koristimo agroturistički objekat koji vode njihovi roditelji – oni će jednog dana biti odlični poslovni ljudi. Pozivamo se na večeru – čorba sa parčetom ovčetine, pomfrit, ovčiji sir, jogurt, salata od krastavaca i paradajza – sve je odličnog ukusa!

Organizujemo noćenje uz obilazak ruševina farme, tik uz malu hidroelektranu. Na večeru nas dolazi nenajavljeni Albanac i vrlo brzo saznajemo da je on konzervator elektrane. Izgleda da će kod nas ostati do jutra 😉 Čuli smo da kod nas postoji takav običaj. Djevojke su pomalo iznenađene, ali smatrali smo da ovo treba smatrati lokalnom atrakcijom. Ne znate nijedan jezik, pa sedimo i razmenjujemo nekoliko poznatih reči: Enver Hoxha, Lewandowski, AC Milan, itd.
Sljedeći dan počinje kupanjem u ledenoj planinskoj rijeci, posjetom vodopada Grunas i nevjerovatno šarmantnog Plavog oka. Zaustavljamo se da prenoćimo na velikoj čistini koja gleda na uski put koji vodi uz planinski rub. Uveče, sedeći pored vatre, vidimo svetla automobila koji se kreću ovom cestom – vozači su ovde veoma efikasni.

Sutradan krećemo prema Skadru. Mještani nam se užasno smiju kada kažemo da više volimo divlje kampirati i voziti se na udaljenije lokacije. Put je relativno siguran, iako prolazimo pored mnogih križeva, pa čak i kapelica sa imenima mnogih žrtava nesreća. Što se spuštamo niže, više vidimo da su kvartovi bolje razvijeni za poljoprivredu i očigledno i bogatiji.

Ulazimo u Skadar – prva asocijacija mi je sličnost sa kirgiškim gradovima, sličan stil ulica, zgrada, prodavnica, sličan stil vožnje vozača. Vozimo se po gradu, sipamo gorivo i idemo u Koman. Tu provodimo noć u divljini u starom, napuštenom pčelinjaku.

Ujutro čekamo u redu za trajekt za Fierz. Nabavite naše karte za trajekt, a zatim se povucite u dugu priču na veče uz vatru. Postavili smo automobile pored turista iz Francuske – oni putuju u ogromnom terenskom MAN-u, koji jedva stane na trajekt. Pogledi sa trajekta su nezaboravni – ruta vodi uz prekrivenu rijeku sa hidroelektranom na kraju.

Slijećemo u blizini Fira i krećemo u dolinu Valbone tražiti smještaj. Odaberemo livadu u blizini zgrada – i idemo pitati domaćine možemo li tu prenoćiti. Susrećemo vrlo gostoljubive ljude – i oni insistiraju da umjesto toga spavamo kod njih. Zovu nas u baštu na odličnu kafu i rakiju, samo ne žele da nas puste, ali na kraju se nekako vratimo ostatku ekipe. Spremamo večeru i sada pozivamo Albance na hranu – provodimo veoma lepo veče u njihovom društvu. Večeras spavamo na otvorenom.

Sledećeg jutra, ispostavilo se da su njihove žene uveče pozvale naše žene na jutarnju kafu. Albanci su nas dočekali u skromnoj, ali veoma urednoj kući. Njegove ćerke nas časte tradicionalnom turskom kafom (zovu je 'turka kafa'*). Nakon kafe, najmlađi u porodici nas vodi na kupanje u prelijepoj planinskoj rijeci. Pozdravljamo se i idemo dalje.

Sledeća stanica je Berat – prelep istorijski grad sa tvrđavom koja se nadvija nad njim. Zaustavljamo se u lokalnom kampu, tik uz rijeku. Kasno je, ali ipak izlazimo u noćnu šetnju gradom – ulice su pune ljudi, osjećamo se vrlo sigurno. Ujutro obilazimo grad i tvrđavu, iako je vrućina užasna. Krećemo se kanjonom Osuma, planiramo noćenje u kanjonu, a sutradan – izlet kroz planine do toplih izvora u Permetu.

Sljedeći grad na ruti je Gijokaster – posjećujemo monumentalnu tvrđavu koju su izgradili Turci i šetamo prekrasnim gradom. Ovdje živi mnogo Grka, čak postoji i grčki konzulat. Nastavljamo putovanje kroz Sarandu (moderno primorsko ljetovalište) odakle nakon ukusnih morskih plodova krećemo na kampiranje na plaži koju zovemo “Dominikanska Republika”

Naša sljedeća destinacija je divlja plaža Gijpe, do koje se stiže uskim, strmim putem koji vodi uz planinsku stranu, do kojeg mogu doći samo vozila 4×4. Tamo provodimo dva dana, spavamo u šatorima ili na otvorenom. Osim nas, u zalivu su i neki Francuzi u kamp kućici napravljenoj na Toyoti LJ80 i još tri SUV-a – Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser J5 i Nissan Patrol.

Oni su pravi tim, s njima Kasia, Poljakinja, student robotike iz Berlina, i Jan, čiji se djed borio u bitci za Britaniju.

Nakon dva dana ljenčarenja i sunčanja napuštamo rajsku plažu. Odlazimo u “Albanici” – vinograd u centralnoj Albaniji – gde prenoćimo među grmovima grožđa i večeramo, tokom koje nas domaćin poslužuje jelom albanske kuhinje.

Ujutro razbijamo kamp i krećemo putem SH21 do granice sa Crnom Gorom, njihov graničar nam se izvinjava što smo morali čekati 5 minuta. Prolazimo kroz Crnu Goru, Srbiju (sa smještajem), Mađarsku i Slovačku.

Imamo posljednju noć na jednom šarmantnom brdu u Slovačkoj, sutradan se budimo, šalimo se, doručkujemo, opraštamo se od ostalih učesnika i u 8 sati smo već u Pili.

O LAND4TRAVEL-u

Land4Travel je grupa prijatelja fasciniranih putovanjima. Svojim putovanjima grupa želi da izazove želju da vidi nova mesta i radoznalost prema svetu. Voze se od uobičajenih turističkih ruta. Njihova strast su putovanja poput avanture i tu strast žele podijeliti s ljudima koji putuju s njima. Neće vas odvesti na plaže Hurgade, ali ćete sa njima videti planine Kavkaza, olupine brodova u Aralskom moru ili pingvine na obalama Patagonije. Land4travel nije turistički ured. Riječ je o projektu za one koji žele doći u kontakt s prirodom, lokalnom kulturom i žele osjetiti atmosferu Camel Trophyja dok putuju u legendarnim terencima Land Rover Discovery. Pođite s njima i doživite šarm azijskih hotela i kako izgleda kraj svijeta na Cape Hornu.